Eind november is een nieuwe, landelijke campagne van start gegaan: ‘Betekenisvol geven’. Deze bewustwordingscampagne heeft tot doel om (potentiële) major donors te inspireren hun donaties meer betekenis te geven en komt voort uit een samenwerking tussen twintig goede doelen en Nassau Fundraising. De eerste campagne loopt tot en met 5 januari 2025 en heeft de ambitie om in de aankomende jaren meer major donors en goede doelen aan elkaar te verbinden.
De meeste (middel)grote goede doelen in Nederland hebben inmiddels verbinding gemaakt met hun bestaande major donors. Het lukt goede doelen alleen nog niet altijd om daarnaast ook in contact te komen met major donors buiten hun database of netwerk. En dat is jammer, want de potentie van groot geven bij leven is groot in Nederland. Dat melden ook de filantropiedesks bij banken zoals Rabobank en ABN AMRO. De vermogende particulieren die hun advies inschakelen, denken vaak enkel aan hun nalatenschap wanneer zij hun vermogen willen inzetten voor het goede doel. Pas wanneer zij actief worden aangespoord om na te denken over de impact die zij met hun vermogen kunnen maken, valt de keuze uiteindelijk toch op groot geven bij leven. Niet in plaats van een nalatenschap, maar ernaast, zodat gevers ook tijdens hun leven veel voldoening kunnen halen uit hun schenkingen en zij kunnen zien wat dit betekent voor de doelen die zij belangrijk vinden. En er is nog een trend die wijst op de kans van groei van grote giften in Nederland. Grote gevers heroverwegen hun jaarlijkse geefbudget: liever een paar grotere giften aan minder, maar bewust geselecteerde doelen, dan vele doelen steunen met een klein bedrag.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!