Eind november is een nieuwe, landelijke campagne van start gegaan: ‘Betekenisvol geven’. Deze bewustwordingscampagne heeft tot doel om (potentiële) major donors te inspireren hun donaties meer betekenis te geven en komt voort uit een samenwerking tussen twintig goede doelen en Nassau Fundraising. De eerste campagne loopt tot en met 5 januari 2025 en heeft de ambitie om in de aankomende jaren meer major donors en goede doelen aan elkaar te verbinden.
De meeste (middel)grote goede doelen in Nederland hebben inmiddels verbinding gemaakt met hun bestaande major donors. Het lukt goede doelen alleen nog niet altijd om daarnaast ook in contact te komen met major donors buiten hun database of netwerk. En dat is jammer, want de potentie van groot geven bij leven is groot in Nederland. Dat melden ook de filantropiedesks bij banken zoals Rabobank en ABN AMRO. De vermogende particulieren die hun advies inschakelen, denken vaak enkel aan hun nalatenschap wanneer zij hun vermogen willen inzetten voor het goede doel. Pas wanneer zij actief worden aangespoord om na te denken over de impact die zij met hun vermogen kunnen maken, valt de keuze uiteindelijk toch op groot geven bij leven. Niet in plaats van een nalatenschap, maar ernaast, zodat gevers ook tijdens hun leven veel voldoening kunnen halen uit hun schenkingen en zij kunnen zien wat dit betekent voor de doelen die zij belangrijk vinden. En er is nog een trend die wijst op de kans van groei van grote giften in Nederland. Grote gevers heroverwegen hun jaarlijkse geefbudget: liever een paar grotere giften aan minder, maar bewust geselecteerde doelen, dan vele doelen steunen met een klein bedrag.
Ellen Verhofstad, Hartstichting: ‘Wij geloven dat een gezamenlijke aanpak helpt’
De potentie is dus weliswaar groot, maar er is ook een impuls nodig om major donors meer aan het denken te zetten over de impact die zij kunnen en willen maken. Dit vormde voor Nassau aanleiding om de krachten te bundelen met goede doelen. Een nieuwe landelijke campagne gaat (potentiële) major donors aanmoedigen om bewuster na te denken over schenken tijdens hun leven. Ellen Verhofstad, relatiemanager major donors en vermogensfondsen bij Hartstichting: ‘Wij hebben ons bij de campagne aangesloten, omdat wij geloven dat een gezamenlijke aanpak helpt om meer impactvolle donateurs aan te trekken die een verschil kunnen én willen maken.’
Deelnemers aan de campagne in 2024
ALS Nederland, Amref Health Africa, Artsen zonder Grenzen, Bontius Stichting | LUMC Research Foundation, Cordaid, Dierenbescherming, Het Gehandicapte Kind, Hartstichting, Hersenstichting, Hivos, Kansfonds, Longfonds, MAF Nederland, Save the Children Nederland, Terre des Hommes, UNHCR Nederland, UNICEF Nederland, Het Vergeten Kind, VluchtelingenWerk Nederland, Wakker Dier
Opzet campagne
Betekenisvol geven geeft waarde aan je geld. Deze gedachtelijn vormt de basis voor de campagne. Het idee achter de campagne is: geld heeft geen vaste waarde, je geeft het waarde door wat je ermee doet en aan wat je het geeft. Met geld kun je een verschil maken in wat je raakt, boos of blij maakt. Zo geef je geld betekenis en kom je dichter bij je doel. Door te investeren in thema’s of onderwerpen kunnen donaties een krachtige relevantie krijgen.
‘Betekenisvol geven betekent voor mij...’
In de eerste campagneperiode – die nog doorloopt tot 5 januari 2025 – ligt de nadruk op de introductie van de campagne ‘Betekenisvol geven’ door veel persoonlijke verhalen centraal te stellen en mensen te inspireren om hiermee actief aan de slag te gaan. Major donors vertellen over de switch die zij maakten naar bewust geven en de voldoening die zij hieruit krijgen. Zij geven een inkijkje in hun persoonlijke reis, om hiermee ook anderen aan het denken te zetten. Met ‘Betekenisvol geven’ wordt de ontvanger uitgedaagd om zelf te bepalen op welke wijze er meer betekenis aan het vermogen kan worden gegeven. Om hen hierbij op weg te helpen, stelt de campagne een gratis inspiratiemagazine beschikbaar met als titel ‘Dichter bij je Doel’. Hierin komen major donors aan het woord, presenteren de deelnemende goede doelen zichzelf en geven experts inzicht in bijvoorbeeld ‘de betekenis van rijkdom’ en trends in ‘betekenisvolle filantropie’.
Als het aan de samenwerkende partijen ligt, groeit 'Betekenisvol geven’ geleidelijk uit van een bewustwordingscampagne naar een nieuw instrument dat meer major donors in contact brengt met goede doelen. Hiertoe worden de activiteiten in de aankomende jaren uitgebreid, zodat naast het inspiratiemagazine vele andere mogelijkheden worden aangereikt om interactie tussen major donors en goede doelen te faciliteren. Het enthousiasme voor deelname in de volgende jaren lijkt groot. Als nog meer organisaties zich aansluiten zal dat de slagkracht van de campagne vergroten en worden meer major donors bereikt.
--
Dit artikel stond eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 26, nummer 4, dat in december 2024 verscheen.