Soms word ik erop aangesproken dat ik geen mening zou hebben als hoofdredacteur. Geen mening? Mijn familie moest daar hard om lachen, toen ik dat vertelde.
Maar moet een hoofdredacteur een mening hebben? Mederedacteur Marijn Thijs en ik zijn lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en volgen hun code. Het zijn, volgens algemeen secretaris Thomas Bruning, ‘Tien korte regels die de journalist onderscheiden van iedere andere aanbieder van informatie; tien argumenten waarmee de journalist onderbouwt dat hij of zij betrouwbaar en verifieerbaar is.'
Een journalist:
- Zoekt de waarheid op basis van feiten
- Is onafhankelijk
- Doet evenwichtig verslag
- Werkt transparant
- Beschermt bronnen
- Corrigeert fouten
- Maakt onderscheid tussen feiten en meningen
- Respecteert de privacy, tenzij er een publiek belang is
- Zet niet aan tot haat, discriminatie en racisme
- Maakt zich niet schuldig aan plagiaat, smaad en laster
Ik ben me in deze rol er voortdurend van bewust dat ik privé een bepaald politiek denken aanhang en specifieke meningen heb over de samenleving én over goed werkende organisaties. Maar als hoofdredacteur van een Vakblad wil ik juist rolvast zijn en hier los van staan: het is onze taak een breed spectrum aan opvattingen en inzichten te laten horen. We willen dat fondsenwervers veel leren en geïnformeerd worden over ontwikkelingen op hun vakgebied.
De redactie vindt dat de sector een onafhankelijk blad (en online content) nodig heeft waarin trends worden gesignaleerd, actuele onderwerpen besproken en die mensen in discussie brengt met elkaar. Voor dat laatste hopen we dat onze nieuwe community daar ook een belangrijke functie in krijgt.
De redactie realiseert zich terdege dat we wel invloed hebben door de keuzes in onderwerpen, schrijvers, geïnterviewden, beelden en streamers. Ik geef toe: bewust geef ik als hoofdredacteur aandacht aan bepaalde onderwerpen die in de landelijke media weinig aandacht krijgen, zoals het gruwelijke lot van vrouwen in Afghanistan of kinderen die in jeugdzorginstellingen wonen. En als je goed oplet, zie je onze inhoudelijke redactionele accenten: alle vormen van fondsenwerving, impact, technologie en digitalisering, onderzoek en bijvoorbeeld de discussie over geoormerkt geven door vermogensfondsen.
Maar weet: we zoeken voortdurend naar de diversiteit van de non-profitsector, want juist dát staat voor onze democratische rechtstaat die een krachtig maatschappelijk middenveld nodig heeft. Maar de spokeswoman van de sector via dit blad, dat ben ik niet. En dat is dan weer mijn mening!
--
Dit editorial stond eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 26, nummer 4, dat in december 2024 verscheen.