Ik voel me niet per se een zij-instromer, al zijn er ook niet zoveel die, zoals ik, een baan in het bedrijfsleven combineren met een actieve rol bij een culturele goededoelenorganisatie. Dat maakt het toch wel weer bijzonder.
Michel Elsenga
Michel Elsenga is sinds 2022 als financieel adviseur aan het Cultuurfonds verbonden. Hij combineert deze functie met een rol als Chief Financial Officer bij werving- en detacheringsorganisatie YER Global. Eerder werkte hij als CFO voor Novagraaf Group en Mercurius Group.
Bijna drie jaar geleden begon ik bij het Cultuurfonds als lid van het Management Team. Ik was toen bijna vijftig jaar. Meestal zie je mensen met die leeftijd en achtergrond aanschuiven bij een Raad van Toezicht, of soortgelijke toezichthoudende rol. Gelukkig kwam het Cultuurfonds op mijn pad: ik hou van doen en veranderen en dat doe je niet als toezichthouder. Ik heb altijd veel ideeën en de enige manier om daar echt invulling aan te geven is om het zelf te doen. Als toezichthouder ben je passiever en maak je op een andere manier impact in een organisatie. Ik doe het graag zelf: handen uit de mouwen.
Ik heb bijna twintig jaar als CFO bij internationale organisaties gewerkt en dat doe ik nog steeds met heel veel plezier. Maar in die hectiek is ook heel fijn om een paar keer per week even je energie in totaal iets anders te stoppen.
Ik neem in mijn rol bij het Cultuurfonds veel mee vanuit commerciële organisaties waarvoor ik heb gewerkt. Ik heb veel met en voor grote investeringsmaatschappijen gewerkt en die ervaring past heel goed bij een hybride fonds als het Cultuurfonds. Ik merk hoeveel de culturele sector kennis en ervaring van buiten kan gebruiken om zichzelf sterker te maken. Maar ik neem ook heel veel ervaring en waarde mee terug naar het bedrijfsleven. Beide werelden versterken elkaar en daar krijg ik als mens heel veel energie van. Ik kan deze combinatie iedereen aanraden.
‘Ik heb altijd veel ideeën en de enige manier om daar echt invulling aan te geven is om het zelf te doen’
De culturele sector in Nederland heeft het zwaar, dat zal niemand verbazen. Een oplossing is: er mag meer innovatie komen om de sector sterker en slagvaardiger te maken. Daar mag best een vleugje ondernemersgeest bij en dus ook een beetje lef. Steun van de overheid is al lang niet meer vanzelfsprekend en er zullen door en voor de culturele sector andere bronnen aangeboord moeten worden.
Wat ik heel mooi vind aan de culturele sector is dat mensen een enorme intrinsieke motivatie hebben en sterk verbonden zijn aan de inhoud. Helaas moeten zij toch heel veel tijd besteden die niets met de inhoud van cultuur te maken heeft: dat moet echt veranderen. Makers moeten makkelijker en sneller toegang krijgen tot financiering, trust based en middels force for good. Het Cultuurfonds is hier volop mee bezig en we proberen continu nieuwe bronnen aan te boren.
--
Deze column stond eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 26, nummer 4, dat in december 2024 verscheen.