Maart 2024 opende Het Nationaal Holocaust Museum (NHM) in Amsterdam haar deuren. Het NHM vertegenwoordigt een cruciale entiteit in het hedendaagse culturele landschap, gewijd aan het gedenken van de Holocaust en het overbrengen van de historische, ethische en educatieve dimensies van dit tragische hoofdstuk uit de geschiedenis. De oprichting van het museum komt voort uit een groeiend besef van de noodzaak om het collectieve geheugen van de Holocaust levend te houden en te verankeren in het nationale erfgoed. Het museum zal zich ook richten op de toekomst, zeker in deze tijd waarin polarisatie en populisme hoogtij vieren.
De komst van een NHM heeft erg lang op zich laten wachten. In zijn boek beschrijft Marc Noyons het hele proces en wat er zo allemaal voorafging aan de totstandkoming: vele discussies, meningsverschillen, het overwinnen van weerstanden en tegengestelde belangen. Voor de realisering is Marc Noyons & Partners in 2016 benaderd met de vraag of zij de werving van de financiële middelen zouden willen verzorgen. Noyons is niet over een nacht ijs gegaan. Hij sprak met circa 250 mensen: vertegenwoordigers van overheden, private fondsen, grote en kleine vrienden van het Joods Kwartier, CEO’s van bedrijven, bestuurders, collega’s van het Joods Cultureel Kwartier en andere musea.
De aanpak was om eerst een kring van vermogende particulieren (governors) rond het NHM op te tuigen die een bijdrage geven, maar ook in eigen kring zoeken naar medestanders. Daarnaast is er een raad van ambassadeurs met vertegenwoordigers van maatschappelijke doelgroepen. De ‘governors’ en ambassadeurs vormden met het Joods Cultureel Kwartier en Marc Noyens & Partners het team dat subsidiënten, private fondsen en bedrijven in Nederland, de VS, Israël, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk aanzochten. Deze campagne werkte uitstekend niet alleen om een breed draagvlak te creëren maar ook de broodnodige financiële middelen (31 miljoen euro) bijeen te brengen.
In het prachtig vormgegeven boek staan verder persoonlijke verhalen van een veertigtal mensen (o.a. slachtoffers en overlevers) die het heel belangrijk vinden dat het NHM er is. Noyons’ boek is een inspiratiebron voor elke professionele fondsenwervende organisatie.
--
Deze recensie verscheen eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 26, nummer 4, dat in december 2024 uitkwam.