Fossiele sponsoring in de culturele sector is de afgelopen tijd een hot topic. Sponsorrelaties met olie- of gasbedrijven, luchtvaartmaatschappijen of financiële instellingen die fossiele activiteiten financieren, worden kritisch bevraagd door klimaatactivisten. En ook vanuit de sector worden deze relaties onder de loep genomen. Wat zijn recente ontwikkelingen en hoe voeren verschillende culturele instellingen hun duurzame ambities door in hun sponsorbeleid?
Negen jaar actie: van Shell tot ING
Fossiele sponsoring werd in Nederland als eerste aangekaart door activisten van Fossil Free Culture in 2016. Zij hielden een performance in het Van Gogh Museum waarbij ze zichzelf met ‘olie’ besmeurden als kritiek op de samenwerking tussen Shell en het museum. In 2018 beëindigde het Van Gogh de sponsorrelatie met Shell, waarbij het museum aangaf dat het partnership op natuurlijke wijze werd beëindigd. In de jaren daarna stopten ook het Mauritshuis, het Concertgebouw, Nemo en Rijksmuseum Boerhaave deze samenwerking. Dit jaar waren er nieuwe acties van klimaatactivisten gericht op het Rijksmuseum en Nationale Opera en Ballet vanwege de samenwerking met de ING die grootschalig in fossiele brandstof investeert.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!