De markt voor nalaten aan goede doelen is booming en blijft naar verwachting de komende tijd nog verder groeien. Dat is een van de uitkomsten uit een onderzoek van Legacy Futures naar de houding van mensen ten opzichte van nalaten aan goede doelen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Het onderzoek richtte zich daarbij voornamelijk op Babyboomers (1945-1964) en Generatie X (1965-1980). Vf-redacteur Marijn Thijs schuift aan bij onderzoekers Anna Turner en Arjen van Ketel om hun bevindingen te bespreken.
‘Fijn dat jullie er zijn! Wat is jullie rol in het onderzoek geweest?’
Turner: ‘Ik ben hoofd onderzoek bij Legacy Foresight en coördineer onze verschillende onderzoeksprogramma’s hier in het VK, maar ook internationaal. Ieder jaar besteden we aandacht aan een verschillend thema. In het verleden hebben we ons bijvoorbeeld gericht op in-memory giving, digitale vraagstukken op het gebied van nalatenschappenwerving en online testamenten.’ ‘De ‘Boomerstudie’ is een veelomvattend project geworden. We kijken om de zoveel jaar naar de houding van Babyboomers ten opzichte van nalaten aan goede doelen: hoe ze zich voelen over hun financiële situatie, hun toekomstplannen, en zo verder. Dat doen we nu al vijftien jaar. Daarvoor houden we ook bewegingen van de economie, de politiek en de demografische kenmerken in de gaten. Denk bijvoorbeeld aan huizenprijzen, geboorte- en overlijdenscijfers, vergrijzing en etnische opbouw van de samenleving. Met die informatie hebben we een voorspellend model kunnen ontwikkelen waarmee we inzicht kunnen krijgen in wat de nalatenschappenmarkt de komende decennia gaat doen. Die modellen worden steeds bijgewerkt en verbeterd.’
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!