Het Vakblad steekt in een nieuw jasje. Dat is je vast opgevallen. Tien jaar werkten we goed samen met vormgever Dana Dijkgraaf. Maatje Meulmeester-Van den Bosch deed de afgelopen jaren de tekstcorrectie. Bedankt! En nu hebben we een nieuwe vormgeving door Deelstra en de Jong.
Ook fondsenwervers werken voortdurend samen met anderen. Bijvoorbeeld op (marketing)communicatiegebied voor mailpacks, telemarketingcampagnes of online werving. Wat is de beste boodschap en waar reageren mensen goed op? Artificial Intelligence (AI), zo schrijft Gülsün Gün, kan fondsenwervers daarbij goed ondersteunen. Katrien Heughebaert van 11.11.11 beschrijft hoe zij het proces van rebranding en positionering leidde. Wat opvalt is dat ze goed nadacht op welke wijze zij de kennis, drive en innovatie die reeds aanwezig was, kon benutten.
Ook samenwerken met bedrijven en mensen die acties voor je doen, hoort er bij. Het lukte Elizabeth Vroom voor het Duchenne Parent Project, dertig jaar geleden, dat veel bekende Nederlanders uit de cultuur zich kosteloos gingen inzetten. Jesse Oude Egberink gaat in op het aangaan van lange termijnrelaties met bedrijven aan de hand van het voorbeeld van het Prinsengrachtconcert. Goed luisteren naar wat de ander wil en samen creatieve plannen uitwerken, is zijn advies.
Samenwerken voor impact, dat doet Dienke Bos, de nieuwe directeurbestuurder van Mind binnen het programma ‘de Gezonde Generatie’ met 22 andere gezondheidsfondsen. ‘Omdat mentale gezondheid van jongeren zo’n pijnpunt is, is het zo belangrijk om die samenwerking op te zoeken’, zegt ze strijdbaar.
Het Vakblad fondsenwerving ziet het vak van fondsenwervers de laatste jaren fors veranderen. Dat vergt nieuwe vaardigheden zoals samenwerken. Maar ook bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering en onderzoek. We hebben daarom, mede naar aanleiding van de enquête onder onze abonnees en bezoekers van de Vakdag, besloten flink in te gaan zetten op een online community met o.a. colleges en podcasts. Het wordt een bron van kennis en inspiratie. En vooral een community vóór en dóór de abonnees. Geef vooral aan wat je nodig hebt! Dit komt naast het blad dat voortaan vier keer per jaar uitkomt. En natuurlijk de Vakdag: noteer alvast 17 september in je agenda. Het zal ongetwijfeld leiden tot meer samenwerking in de sector!
--
Dit editorial stond eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 26, nummer 1, dat in april 2024 verscheen.