‘Alleen maar fondsenwerving!’
Erg subtiel was ik niet toen Jaap Zeekant mij vroeg wat ik van zijn blad vond. ‘Het heet natuurlijk wel Vakblad fondsenwerving,’ zei hij met die grote grijns en kleine pretoogjes. ‘Maar laat maar zien hoe jij het zou doen.’
En zo begon mijn leven als columnist.
Soms schreef ik over mijn liefde voor de trein. Misschien wel de enige plek waar je een dwarsdoorsnede van de bevolking aantreft: moslims zitten naast christenen, bejaarden naast studenten, toeristen naast forensen. Kortom, de ideale omgeving om je doelgroepen te bestuderen.
Soms ging de column over mijn hondje. Dat werd voor mijn ogen (ik was 12) overreden door een stadsbus. Waardoor ik mij al mijn hele leven met ziel en zaligheid stort op campagnes voor dierenwelzijnsorganisaties.
Soms ging het over AI. Over mijn angst om vervangen te worden door een machine. Om overbodig te worden. Maar we zijn jaren verder en ik schrijf nog steeds (jazeker, ook deze column is gegarandeerd ChatGPT-vrij). Wat ik maar wil zeggen: inspiratie is overal om ons heen. Alles wat je moet doen is het raam openzetten en de wereld binnenlaten.
Niemand noemt zichzelf donateur. Je bent bakker, boer of burgemeester. En dan draait je leven echt niet om machtigingen, upgrades en extra giften. Aan de andere kant voelen de meeste mensen compassie met dat wat kwetsbaar is en willen ze hun voorspoed best delen. Niets meer en niets minder.
Dat ik alle ruimte kreeg om vanuit mijn interesses te schrijven, bewijst dat ook het Vakblad het raam graag openzet. In al die jaren zijn mijn teksten nooit gecensureerd. Sterker nog: ik werd juist verleid om er harder in te gaan.
Heerlijk, een redactie die je stimuleert om de grenzen op te zoeken. Dat is ook wat ik fondsenwervers op het hart wil drukken: Think different! Natuurlijk, het geld is je in vertrouwen gegeven en dat is een flinke verantwoordelijkheid. En meten is weten, ik weet het…
Maar als je wilt dat mensen naar je luisteren, moet je wel een origineel verhaal vertellen. Wat denk je: zou vooraf uit onderzoek zijn gebleken dat je miljoenen euro’s kunt ophalen door drie dj’s zonder eten op te sluiten in een glazen huis? Hadden we kunnen testen dat je duizenden mensen tegen betaling zes keer een berg in Zuid-Frankrijk op kunt laten fietsen? Of dat je prima fondsen kunt werven door mensen uit te dagen een emmer ijskoud water over hun kop te gooien?
Voor de toekomst van dit vak – en dus ook van dit vakblad – is het van levensbelang dat we nieuwe wegen in blijven slaan. Of zoals we in Groningen zeggen: ‘Je kunt beter een blauwtje lopen dan een groentje blijven.’
--
Deze column stond eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 25, nummer 3, dat in juni 2023 verscheen.