Het is weer jaarverslagenseizoen! In alle kantoortuinen buigen communicatiemedewerkers en fondsenwervers zich over de vraag hoe ze in hun jaarverslag dit jaar het best kunnen laten zien welke impact er is gemaakt. Altijd weer een hele klus en niet de makkelijkste. Want hoe combineer je op een leuke manier de verplichte onderdelen van een jaarverslag met een leuke en vooral ook impactvolle inhoud? Inhoud die echt gelezen wordt en waarmee je anderen kunt inspireren? Of een organisatie zich nu beperkt tot het verplichte deel (jaarrekening) of juist heel veel tijd en middelen stopt in de productie van een jaarverslag; er valt veel meer uit een jaarverslag te halen. Jacoline Plomp verdiepte zich in jaarverslagen van goede doelen en gaat in op de belangrijke bouwstenen voor een impactvol jaarverslag.
Impact en jaarverslagen
Het enige verplichte onderdeel in het jaarverslag is de jaarrekening. Hierin moeten de onderdelen balans, winst- en verliesrekening en toelichting terugkomen. Al het andere is niet verplicht; elke goededoelenorganisatie mag zelf bepalen welke elementen zij wel of niet opnemen. Tegelijkertijd heeft verslaggeving over niet-financiële informatie en duurzaamheid zich in het afgelopen decennium in snel tempo doorontwikkeld. Er zijn steeds meer raamwerken en standaarden (zoals GRI en IIRC), ideeën over vormen van verslagen, maar ook in toenemende mate wet- en regelgeving (bijvoorbeeld de CSRD-richtlijn voor mens en milieu). Voorlopig richt deze regelgeving zich nog op grotere bedrijven, maar het valt te verwachten dat de komende jaren alle organisaties te maken krijgen met vragen naar meer transparantie over niet-financiële effecten.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!