Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Banner Mindwize

Column 25 jaar Vf: Relatiegericht fondsenwerven

Column

25 april 2023

Het was mij een genoegen om tien jaar bij te hebben mogen dragen aan het Vakblad fondsenwerving en samen te werken met enthousiaste en ervaren fondsenwervers. En natuurlijk met wijlen Jaap Zeekant. 

door David Berg

De focus van mijn artikelen en onderzoek was vooral gericht op innovatieve fondsenwervende technieken. Om online fundraising verder te stimuleren voerde ik van 2008 tot 2013 het onlinefundraising-onderzoek waarin de fondsenwervende potentie en prestaties van 150 goede doelen werd vergeleken. In die tijd waren Ecomare, World Servants, NCFS, Heifer, Amnesty, Wakker Dier en Woord en Daad jaarlijks in de top terug te vinden. Deze goede doelen scoorden hoog op de vijftien criteria, zoals de tien-secondentest, de mailnieuwsbrief en het welkomstproces, traffic generator, transparantie en nog meer.

Focus op social impact

De laatste jaren besteed ik mijn tijd vooral aan het realiseren en financieren van sociale impact-initiatieven zoals het sociaal restaurant Het Cruydenhuisch in Eindhoven en een bouwonderneming voor het realiseren van betaalbare en zelfvoorzienende woningen.

Goededoelensector nog vooral transactiegericht

Ondertussen ben ik de goededoelensector wel blijven volgen, met name op het gebied van innovaties. Ik had verwacht dat de sector zich verder zou ontwikkelen en de transitie van transactiegericht naar relatiegericht fondsenwerven zou maken. Maar helaas is die noodzakelijke transitie uitgebleven. Sterker nog, de aandacht wordt zelfs meer op transacties gelegd.

Direct dialogue is nog steeds een belangrijke wervende activiteit die in de meeste gevallen wordt uitbesteed aan bureaus. En dit terwijl direct dialogue relatief goed relatiegericht is in te zetten. Sociale media worden nog te weinig benut om relaties te betrekken en te cultiveren. Jaar na jaar wordt het aantal trouwe donateurs minder, wordt het werven van nieuwe donateurs duurder en de concurrentie door de komst van steeds meer kleine goede doelen groter.

Goede doelen kunnen nog zoveel potentieel benutten

Onlangs heeft Salesforce een groot online geefgedragonderzoek gedaan onder 630 goede doelen wereldwijd en daaruit bleek dat 95 procent van de goede doelen online kansen laten liggen. Online fundraising dient eigenlijk de fondsenwervende techniek van elk goed doel te zijn, want het is goedkoop, snel en praktisch iedereen is te bereiken. Elk bedrijf dwingt zijn klant om het internet te gebruiken en de mobiele telefoon is altijd binnen het bereik van elke relatie.

Wat essentieel is dat het bezoek aan de website leuk, afwisselend en interactief wordt beleefd. Op zo’n wijze dat jouw relatie een reden heeft om terug te keren naar de website. Elementen waar een website aan moet voldoen is de tien-secondentest doorstaan. In het geval van Ecomare hadden ze destijds een webcam op het robbenbad geplaatst, reden voor veel mensen om de website te bezoeken om naar de robben te kijken. Zo werkt het project van de maand ook goed, maar ook regelmatige updates, feedback en impactverhalen. In combinatie met Facebook en/of Instagram is dit goed te integreren en is het eenvoudig om het contact met de relatie te organiseren.

Bijdrage aan de transitie

Binnenkort zal ik het online fundraisingonderzoek weer hervatten.

--

Deze column stond eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 25, nummer 2, dat in april 2023 verscheen.

Meer over Innovatie Direct Dialogue Fondsenwerving Salesforce Relatiebeheer Vf 25-2 David Berg Ecomare Transactiegericht

David Berg

Gastauteur

David Berg draagt bij aan een betere wereld door dagelijks te streven naar financiering en realisatie van social impact-initiatieven en het bevorderen van relatiegericht ondernemen en fondsenwerven (www.home4less.nl en www.getcrowdfunded.nl).

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close