Donatie- en beloning-gebaseerde crowdfunding is in Nederland, financieel gezien, vooral succesvol gebleken in de culturele sector, maar het wordt grotendeels gebruikt door privépersonen.1 Voor veel culturele instellingen is crowdfunding een nieuwe ervaring. Hoe ervaren medewerkers van culturele instellingen het gebruik van crowdfunding? Om hier een antwoord op te geven zijn er vijftien interviews afgenomen bij medewerkers verbonden aan cultuurgerelateerde crowdfundingprojecten, gefinancierd via de crowdfundingplatformen Voordekunst of Creative Funding.
Dit artikel is geschreven op basis van de masterscriptie van Rosa Smits, onder begeleiding van Claire van Teunenbroek. De uitkomsten zijn ook verwerkt in de Geven in Nederland 2022 special ‘Een verkenning van online werven door goede doelen, culturele instellingen en universiteiten’.2
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!