Uit onderzoek van Adrian Sergeant en Alan Clayton blijkt dat fondsenwervers zich niet gerespecteerd voelen door collega’s van de afdelingen programma’s en bestedingen. ‘De belangrijkste reden waarom fondsenwervers vroegtijdig vertrekken is gebrek aan respect van andere afdelingen’ zegt Clayton. Die opmerking kwam wel even binnen.
Zelf heb ik ook het getouwtrek tussen afdelingen gezien: ‘Mag ik nog een goede foto’; ‘Heb je een beter verhaal voor mijn direct mailbrief?’; ‘Waarom werkt de afdeling programma’s niet mee?’ En andersom: ‘Jullie maken ons verhaal onnodig simpel’; ‘We hebben geen tijd om die informatie op te halen'. Maar hoe werk je nu aan wederzijds respect?
Het maken van impact is een gezamenlijke opgave en de missie is van iedereen. In mijn nieuwe boek (dat ik schrijf met Huub van de Wiel en Bharet Bhansing) analyseren we dat veel gedoe in organisaties voortkomt uit het niet respecteren van andermans perspectief. Verschil in perspectief komt voort uit de diverse rollen die mensen hebben. Bijvoorbeeld de taken en verantwoordelijkheden.
Een afdeling fondsenwerving heeft nu eenmaal andere taken dan de afdeling bestedingen: zoals campagnes opzetten, aanvragen doen of callcenters aansturen. Terwijl de afdeling bestedingen zich onder andere bezighoudt met maatschappelijke vraagstukken en het zoeken naar de beste interventies en geschikte partners.
Het verschil in perspectief komt ook voort uit andere verantwoordelijkheden: een directeur heeft nu eenmaal een ander perspectief dan de junior beleidsmedewerker of de relatiemanager en maakt daarom andere afwegingen. Zelfs op een afdeling kunnen perspectieven verschillen. En dan heb ik het nog niet eens over het verschil in persoonlijkheden die kunnen botsen.
Maar als je de diverse perspectieven benut als verrijking voor de organisatie, dan komt er goede energie los en gaan de afdelingen constructief samenwerken aan de missie. HandicapNL gaat in op het transitieproces dat ze hiervoor hebben ingericht. Ze zetten onder andere in op het begrijpen wat het werk van de ander inhoudt via overleggen.
Een ander aspect om gedoe te vermijden is te werken met de juiste informatie. Organiseer data driven besluitvorming waarbij de stuurinformatie niet langer voor discussie zorgt. De dialoog kan zich dan richten op het bereiken van de ambities van de organisaties. Er is dan ruimte om de diverse perspectieven te benutten om de goede keuzes te maken. Zo gebruikt HandicapNL wetenschappelijk onderzoek (de blik van de donateur bijvoorbeeld) om de goede dialoog met de afdeling bestedingen te voeren.
Respect: een woord dat soms een loos begrip lijkt te worden, maar essentieel is. Door er gestructureerd aan te werken zul je zien dat het werkplezier toeneemt en daarmee het wederzijds respect. Maar bovenal dat de impact centraal blijft staan. Het artikel over asielopvang hier in Nederland laat maar weer zien hoe essentieel het is dat daar organisaties gericht aan het werk gaan, niet afgeleid door intern gekissebis.
Reacties naar redactie@fondsenwerving.nl
--
Dit editorial verscheen eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 24, nummer 5, dat in november 2022 verscheen.