Goededoelenorganisaties denken steeds vaker na over donateurgericht werken, maar op het gebied van communicatie en relatiebeheer is nog veel verbetering mogelijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Dunck Loyalty en Goede Doelen Nederland onder 61 Nederlandse goede doelen actief in verschillende sectoren. Opvallend is dat grotere goede doelen vaker de middelen en structuren ingebouwd hebben om donateurgericht te kunnen zijn.
Dunck Loyalty en Goede Doelen Nederland nodigden fondsenwervers van Nederlandse goede doelen in de periode van 5 juli tot en met 15 augustus uit om een online vragenlijst in te vullen over de werkwijze en donateursgerichtheid van goede doelen. In het onderzoek zijn 61 organisaties grote (meer dan dertig fte) en kleine (minder dan dertig fte) met een goede spreiding in de sector vertegenwoordigd. De responsgroep bestaat voor het grootste deel uit internationale hulp-, mensenrechten-, gezondheids- en welzijnsorganisaties, maar ook dieren-, natuur- en religieuze organisaties behoren tot de respondenten.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!