Non-profits weten vandaag de dag hoe belangrijk het is om hun publiek te blijven inspireren en betrekken om relaties op te bouwen en ze te enthousiasmeren. Doel is om zo veel mogelijk mensen hun passie voor het doel te doen ontwaken en ze te behouden voor het werk dat je doet. Non-profits slagen daar goed in, blijkt uit de Nonprofit Experience Index van Salesforce.org. Voor negen op de tien respondenten aan het onderzoek heeft de interactie met het goede doel een goede, of zelfs beter dan verwachte ervaring opgeleverd.
Branded Content
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Salesforce.org.
Onderzoeksopzet
Salesforce.org vroeg ruim 4.900 volwassenen in zeven landen (Australië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk) over hun ervaringen met non-profts. Dit kon zijn als donateur, vrijwilliger of beneficiant van een goed doel. In totaal werden 672 Nederlanders gevraagd. Uit het onderzoek kwamen, naast de bevindingen over de tevredenheid van de supporters van de non-profit, ook punten voor verbetering.
Donateurservaring
Ten eerste: de positie van de donateur en supporter van de non-profit. Wanneer de respondenten terugdenken over hun meest recente donatie, zegt de overgrote meerderheid dat ze het makkelijk vonden om te geven, ze het idee hebben dat hun steun wordt gewaardeerd en dat ze geneigd zijn opnieuw te geven. Gemiddeld gaven zes op de tien Nederlandse respondenten aan het goede doel, meer dan het gemiddelde (van 54 procent). Dat getal wordt omlaaggehaald door de hoeveelheid donateurs in Frankrijk en Duitsland.
Hoewel 86 procent van de respondenten vindt dat het makkelijk is om te geven, zegt meer dan een derde tegelijkertijd dat ze meer zouden geven als het (nog) makkelijker zou zijn. Die trend is vooral te zien in Frankrijk, waar veel mensen nog per cheque of in contant geld schenken.
Daarnaast werden de bijna vijfduizend geënquêteerden gevraagd naar de manier waarop ze waren bedankt voor hun inzet. Zes op de tien bleken na hun donatie een welgemeend bedankje te hebben ontvangen naar aanleiding van hun bijdrage, terwijl één op de zes (17 procent) niets hoorde van de organisatie waaraan ze gaven.
Vrijwilligers en beneficianten
In het snapshot paper ‘Nonprofit Experience Index’ duikt Salesforce ook dieper in de ervaringen van vrijwilligers en beneficianten, en onderzoeken ze de waardering voor de communicatie tussen het goede doel en supporter. Kijk voor alle bevindingen en hoe Nederland erop staat relatief aan andere landen in het whitepaper van Salesforce.
Nederland als land met levendige goededoelensector
Uit de cijfers in de Global Overview in het whitepaper komt Nederland als een land met een bovengemiddeld levendige non-profitsector uit de bus. Aan de kant van het aanbod scoort Nederland hoger dan de andere landen. 60 procent van de Nederlandse respondenten kon zich een recente donatie herinneren om over te vertellen, ten opzichte van 54 procent wereldwijd. Ook zetten Nederlanders zich vaker in als vrijwilliger – 26 procent van de respondenten doet dat, tegenover 22 procent wereldwijd. Alleen de Duitse deelnemers zetten zich nóg vaker zonder tegenprestatie in.
Maar ook aan de andere kant van de medaille – aan de kant van de vraag – scoort Nederland bovengemiddeld. Vijftien procent van de respondenten ontvangt in een bepaalde vorm steun of middelen van een goed doel. Echter zijn zij daar in vergelijking met andere landen dan weer een stukje minder tevreden over: zestig procent van die groep geeft aan blij te zijn met de diensten van het goede doel, ten opzichte van gemiddeld 71 procent wereldwijd. Overigens wordt dat getal omhooggetrokken door de niet-Europese landen (Australië, Canada, VS), die gemiddeld 83 tot 88 procent tevreden zijn.
Snapshot Report ‘The Nonprofit Experience Index’
Wil je meer weten over de positie van Nederland op het gebied van ervaringen met goede doelen, en zien waar er volgens Salesforce zaken te verbeteren vallen? Download hier het whitepaper en krijg toegang tot alle beschikbare data.