2021 was een jaar waarin er weer van alles gebeurde in de immer dynamische goededoelensector. In deze lijst vatten we het beste uit het blad voor je samen. Deze artikelen móét je dit jaar gelezen hebben. Wil je specifiek meer weten over de ontwikkelingen op het gebied van de wet- en regelgeving? Dan kan je bij dit artikel terecht.
Sectorontwikkelingen
Landelijk collecterende goede doelen haalden door coronacrisis gemiddeld 36 procent minder op
Aan het begin van het jaar onderzocht Vakblad fondsenwerving met een rondvraag hoeveel schade de 25 landelijk collecterende goede doelen (op het Collecterooster) hadden geleden door de telkens veranderende mogelijkheden om langs de deuren te gaan. Gemiddeld liepen deze non-profits 36 procent van hun opbrengsten mis (13,2 miljoen euro minder dan in 2019). Vooral organisaties die in de eerste coronagolf collecteerden werden hard geraakt.
NDP: Donateursvertrouwen maakt dip door, en herstelt daar weer van
De coronacrisis zorgde voor een dip in het donateursvertrouwen, bleek uit de cijfers van het Nederlands Donateurspanel (NDP), gemeten door WWAV, het CBF en onderzoeksbureau Kien. Tegen het einde van het jaar (meting Q3) was die dip ook weer verholpen. De index staat op het moment van schrijven op -8 – stabiel net onder het nulpunt.
Nalatenschappenmarkt verbreedt en verjongt
Uit de Legacy Monitor blijkt dat de inkomstengroei uit nalatenschappen nog altijd hard stijgt. De verwachting is zelfs dat de stijging het komende decennium stand kan houden. Voor het eerst liet de Legacy Monitor niet alleen groei zien door meer overlijdens, maar ook door een hoger percentage erflaters. De markt verbreedt en verjongt door corona, intensievere promotie vanuit non-profits en het feit dat meer mensen een testament opmaken.
Jordan van Bergen richt zich met Stichting Donateursbelangen vol op donateurs
‘Het wordt tijd dat er écht geluisterd wordt naar donateurs’, zei Jordan van Bergen medio december tegen Vakblad fondsenwerving. Hij droeg Geef.nl over en lanceerde Stichting Donateursbelangen. Van Bergen vertelde over zijn beweegredenen en ambities: ‘Wij willen de behoefte en wensen van de donateur centraal stellen in het fondsenwervende proces.’
Persoonlijke ervaringen
Prof. dr. Pamala Wiepking werd professor na oratie op zolder
Medio maart hield prof. dr. Pamala Wiepking haar oratie aan de VU voor de leerstoel ‘De maatschappelijke betekenis van goede doelen loterijen’, waarvoor ze de effecten van vrij besteedbaar geld op organisaties onderzocht. ‘Vormvrije financiering helpt om een andere relatie te krijgen met een vermogensfonds; je overlegt veel meer,’ vertelde ze in een uitgebreid interview na de dag van haar oratie, die wegens corona vanaf haar eigen zolderkamer plaatsvond.
Bestuurder Marc vd Tweel zwaaide af bij Natuurmonumenten
Vakblad fondsenwerving sprak Marc van den Tweel twee dagen voordat hij de deur dichttrok bij Natuurmonumenten en bij NOC*NSF aan de slag ging. Hij schreef een boek over de trots van het vak fondsenwerving, maar ook om het zelfbewustzijn van de goededoelensector te stimuleren. ‘Ik vind dat je het verhaal zo laagdrempelig mogelijk moet vertellen. Ik zie helaas dat bij veel goed doelen het contact met de gewone Nederlander ontbreekt.’
Theo Schuyt publiceerde boek: ‘Overheid en filantropie moeten elkaar kennen en respecteren’
Eind september lanceerde Theo Schuyt zijn boek ‘Filantropie: hoe maatschappelijke betrokkenheid ons helpt te overleven’ tijdens een symposium in het Auditorium van de VU Amsterdam. Filantropie zit in alle samenlevingen, volgens Schuyt. Tijdens een paneldiscussie over het boek ging het vooral over de verhouding tussen overheid en filantropie. Wij waren erbij en deden verslag.
Technieken
Start van een Fonds op Naam: Major donor, goed doel en Filantropiedesk
Een kijkje achter de schermen bij de totstandkoming van een fonds op naam voor VluchtelingenWerk Nederland (Fonds Ellen Nieuwenhuijsen). We spraken de initiatiefnemers (het echtpaar Nieuwenhuijsen), de beneficiant en de adviseur, hoofd Filantropie Advies Frank Aalderinks (ABN AMRO MeesPierson).
Vliegroute en kompas bij de hand: ontwerp de gewenste customer journey
In het zomerse optimisme verlangde iedereen naar een mooie reis. MIC sprong in op deze positieve energie en nam ons ook mee op reis. Op klantreis, welteverstaan. Welke stappen moet je zetten om je customer journey of donor experience te verbeteren? Are you ready for takeoff?
Hoeveelheid crowdfundingsacties groeit als kool: hoe kan dat?
Hoewel crowdfunding al populair was voordat dit jaar begon, knalden er in 2021 honderden succesvolle acties uit de grond. Hoogleraar René Bekkers (VU) legde uit hoe het mogelijk is dat er zo veel succesvolle crowdfundingsacties zijn. ‘De hoeveelheid platforms die nu bestaat maakt het een stuk makkelijker om een actie te starten.’
Mind the gap: waardeer je middle donors
In het niemandsland tussen direct marketing met reguliere schenkers en de persoonlijke aanpak van major gift fundraising ligt het rijk van de middle donors. Een moeilijk te bereiken maar enorm waardevolle groep mensen. Met een beetje betere aandacht en personalisatie is het juist deze groep die geconverteerd kunnen worden tot major donors, schreef Isabel Penne (voorzitter van de Fundraisers Alliance Belgium) dit jaar.
Impact
Grootste Tikkie-actie in Nederland ooit: de schildpadeieren van Bas en Nicolette
Natuurlijk staat in ons jaaroverzicht ook het meest gelezen artikel van het jaar: een prachtig feel-good verhaal over de schildpadeieren van Bas Smit en Nicolette van Dam. Zij haalden voor het Prinses Máxima Centrum 700.000 euro op met Tikkie en het werd daarmee de succesvolste inzamelingsactie ooit met de digitale betalingstool. Hoe komt het dat de acties van ambassadeur Bas Smit zo succesvol zijn?
De cultuursector werd tijdens corona gered door noodsteun, creativiteit en donateurs
De anders zo levendige culturele instellingen bleven angstvallig leeg de afgelopen anderhalf jaar: corona veranderde theaters, musea en poppodia in kleine spookstadjes. Vakblad fondsenwerving onderzocht hoe men omging met de klappen die het incasseerde. De sector blijkt gered door goede noodsteun gemixt met een gezonde dosis creativiteit en de kracht van particuliere supporters.
Kleur bekennen: hoe goede doelen kleuren toepassen
Jeroen Talens en Martijn de Groot (WWAV) doken dit jaar voor een serie in de psychologie van kleuren. Waarom winden warme kleuren ons op, en kalmeren koude kleuren ons juist? De kleur heeft een veel grotere impact dan je misschien denkt en goede doelen maken daar gretig gebruik van. De invloed van rood, blauw, oranje, groen en zwart onder de loep.
Meer lezen?
Alle artikelen uit het Vakblad fondsenwerving zijn terug te lezen via onze magazinepagina voor jaargang 23: https://www.fondsenwerving.nl/archief
Gerelateerde berichten
-
30 december 2021
Vf 2021: Alle ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving
Lees meer over "Vf 2021: Alle ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving"