Samenwerking is de rode draad in dit nummer, een steeds belangrijker thema voor fondsenwervende organisaties.
De eenvoudigste vorm van samenwerking is bundeling van krachten bij inkoop voor bedrijfsvoering, zoals Goede Doelen Nederland faciliteert. Of de huur van een gezamenlijk kantoorpand met gezamenlijke backofficeactiviteiten, zoals het Huis voor de Gezondheid in Amersfoort. Hoewel met alle thuiswerkmaatregelen het personeel het kantoor inmiddels heeft verlaten.
Op het gebied van gezamenlijke marketinginspanningen kan verbinding tussen een bedrijf en een non-profitorganisatie leiden tot meer exposure, meer giften en het bereiken van nieuwe doelgroepen. Giro555 en Meta (nieuwe naam Facebook) geven ons een uniek kijkje in de keuken hoe dit werkt. Ook Toegift.nl, waar fondsenwerver Eric van Leeuwen over vertelt, is een voorbeeld waarin 77 goede doelen samen nalatenschappen promoten.
Impact is een ander motief voor verbinding. Zo is Hoofdzaken het nieuwe samenwerkingsverband tussen ZonMW, de Hersenstichting en MIND (voorheen Fonds Psychische Gezondheid). Uit de interviews wordt duidelijk dat de initiatiefnemers elkaars meerwaarde zien. Ze realiseren zich dat complexe problemen rondom hersenaandoeningen deze samenwerking noodzakelijk maken om meer impact te bereiken.
Toch is samenwerking vaak ongelijkwaardig doordat de ene partij meer geld en kennis heeft dan de andere partij. Wilde Ganzen realiseert zich dat de samenwerking met Zuidelijke partners drastisch moet veranderen. Het adagium ‘wie betaalt bepaalt’ maakt plaats voor oprechte partnerships door macht aan Zuidelijke partners te geven. Het opbouwen van een eigen achterban met lokale fondsenwerving speelt daarbij een belangrijke rol. Door een achterban op te bouwen groeit de organisatie en wordt er door de politiek beter naar je geluisterd. Het advies van Moses Isooba van het NGO Forum uit Oeganda is: ‘Zet je ego’s en logo’s opzij en ga voor oprechte partnerships.’
Maar zelfs als het gaat om ongeoormerkte financiering moet je blijven praten over de mechanismes die ongemerkt van invloed kunnen zijn op de relatie. Dus niet alleen praten over resultaten en campagnes maar ook zo af en toe met de benen op tafel en bespreken waar het piept en knarst in de samenwerking. Olivier Hunnik schreef er een scriptie over aan de VU.
Wat opvalt, is dat samenwerking op het gebied van impact, inkoop en marketing relatief makkelijk verloopt. Maar behoud van merk én achterban (dus particuliere fondsenwerving) wordt niet snel opgegeven. Waarom niet? Een paar jaar geleden bundelden Alzheimer Nederland en ISAO de krachten vanwege de overlap in werkzaamheden. Zij beseften dat juist een grotere achterban een krachtiger stem kan geven naar de politiek en de samenleving.
Fondsenwervers: neem het voortouw in de discussie over welke partnerships kunnen zorgen voor meer impact. De vraag is of vasthouden aan merk én achterban de organisatie uiteindelijk niet op achterstand zet. Bekijk welke organisatie een vergelijkbare achterban heeft. Vraag donateurs hoe zij aankijken tegen samenwerking met aanpalende organisaties. En eis een rol in je organisatie op als het gaat om de strategische discussie over samenwerking.
Reacties naar redactie@fondsenwerving.nl
--
Deze editorial verscheen eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 23, nummer 6, dat in december 2021 uitkwam.