Dat er via sociale media zoals Facebook en Instagram een enorme groep potentiële donateurs te bereiken is, weet iedereen inmiddels wel. Maar wat werkt wel en wat niet? Is het slim om te investeren in een grote advertentiecampagne op Facebook? Of moet je juist vertrouwen op de inzamelingsacties die mensen zelf op sociale media beginnen? Giro555 geeft een inkijkje in de samenwerking die het samenwerkingsverband van goede doelen sinds 2018 heeft met Meta (de nieuwe bedrijfsnaam van Facebook). We praten met bestuursvoorzitter Louise van Deth van Giro555 en Arno Lubrun, directeur van Meta Benelux.
Het begon allemaal nadat er op 28 september 2018 een zware aardbeving plaatsvond op het Indonesische eiland Sulawesi. Giro555 startte enkele dagen later een nationale actie en dat viel iemand van Meta Nederland op. Lubrun: ‘Vanuit ons team is toen contact gezocht met Giro555 omdat we wilden helpen. Misschien konden we onze kennis over onlinemarketing en adverteren bijvoorbeeld met hen delen. Zoiets doen we eigenlijk nooit, maar de beelden van deze ramp maakten veel indruk.’ Van Deth: ‘Dat was voor ons natuurlijk geweldig. Omdat we eigenlijk een pop-uporganisatie zijn van elf hulporganisaties die samenwerken bij uitzonderlijk ernstige rampen, moeten we altijd in heel korte tijd een campagne starten. Hierdoor heb je niet altijd de tijd om na te denken over de beste strategie. Bovendien bestaat ons vaste team uit vier mensen die er parttime werken en is ons advertentiebudget niet ontzettend groot. Dat we hulp aangeboden krijgen van zo’n grote speler als Meta helpt enorm.’
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!