Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Christmas is for sharing

Column

17 december 2020

Nederland heeft nogal een reputatie op het gebied van originele en gewaagde reclame. Maar als het gaat om kerstcommercials lijken onze supermarkten toch liever op safe te spelen. Alles draait ineens om huiselijkheid en gezelligheid. En daardoor lijkt alles op elkaar, alsof er geen andere smaken meer zijn.

Kerstsetting.
Kerstsetting. © Shutterstock // Fusionstudio

door Jeroen Talens

Nu heb ik niets tegen gezelligheid hoor, het is tenslotte kerst. Maar als je net een uiterst winstgevend (corona) jaar achter de rug hebt, zou je ons best kunnen trakteren op een verhaal met een originele twist. Zoals bijvoorbeeld in de UK gebeurt.

Aan gene zijde van het Kanaal hebben ze de kerstcommercial echt tot kunst verheven. Vooral warenhuis annex supermarkt John Lewis/Waitrose pakt aan het einde van het jaar spectaculair uit. Mijn hoogtepunt is ‘Man on the Moon’, een pareltje uit 2015 dat inmiddels ruim 25 miljoen keer is bekeken. Voor de duidelijkheid: we hebben het hier dus over een reclamespot….

Een jaar eerder sloeg de kerstcommercial van supermarktketen Sainsbury’s ook al in als een bom. Misschien ken je hem: het is kerstavond 1914 en de Eerste Wereldoorlog is in alle hevigheid losgebarsten. Duitse en Engelse soldaten hebben zich verschanst in loopgraven en kunnen geen kant op. Dan beginnen de Duitsers kerstliedjes te zingen. En niet veel later staan ze midden op het slagveld een potje te voetballen en delen ze hun (Sainsbury’s) chocoladerepen. ‘Schande’ riepen de critici, die vonden dat het drama van de oorlog hier te grabbel werd gegooid. Maar de grap is: het is een waargebeurd verhaal! Vooral de Duitsers waren die bewuste avond in een zachtmoedige stemming. Ze hadden kerstbomen versierd met lichtjes en stuurden de Engelsen als vredesoffer een heuse chocoladetaart.

Ook dat is een Engelse traditie: alle mooie praatjes uit je kerstcommercial breng je zelf in de praktijk!

Toen de avond was gevallen, verlieten de gezworen vijanden hun linies en schudden elkaar de hand in niemandsland. Op kerstochtend ging de viering vrolijk verder. Gezang en gelach klonk door het oorlogsgebied, er werd geproost en voor iedereen die honger had, werd een bordje bijgezet. Heel even was het vrede op aarde.

Sainsbury schreef met deze spot echt geschiedenis. En het mooie was: van elke verkochte reep chocola ging 1 pond naar the Royal British Legion. Want ook dat is een Engelse traditie: alle mooie praatjes uit je kerstcommercial breng je zelf in de praktijk! Zo heeft John Lewis zich dit jaar ten doel gesteld om maar liefst 4 miljoen pond op te halen voor o.a. FareShare (de Engelse Voedselbank).

Kan iemand mij trouwens vertellen aan welk goed doel de Nederlandse supers een deel van hun kerstwinst schenken? Mag ik er op rekenen dat onze Voedselbank ook een beetje profiteert van hun economische voorspoed?

Vast en zeker. Het is tenslotte kerst.

--

Dit artikel verscheen eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 22, nummer 7, dat in december 2020 uitkwam.

Meer over Verenigd Koninkrijk Jeroen Talens Reclame Kerstmis Vf 22-7

Jeroen Talens

Columnist

Jeroen Talens studeerde kunstgeschiedenis in Groningen, maar stapte al snel over naar de reclamewereld. Bij WWAV was hij jarenlang copywriter, creative director en partner. Sinds de overname van WWAV door Happy Horizon Non-profit ligt zijn focus op concept en copy. Hij was jarenlang vaste columnist van het Vakblad fondsenwerving (2013-2020).

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close