In tijden van crisis is de crowdfundingsmarkt niet onaangeroerd gebleven. Ten opzichte van vorig jaar is er in Nederland twaalf procent minder geld via crowdfunding opgehaald in de eerste helft van 2020. In totaal gaat het om 178 miljoen euro, in vergelijking met 203 miljoen euro in het eerste deel van 2019. Dat blijkt uit onderzoek van het platform Crowdfundingcijfers.nl. Het is voor het eerst in jaren dat het bedrag dat aan crowdfundingprojecten wordt besteed terugloopt, mede doordat ondernemingen minder vaak voor crowdfunding kiezen.
Ondernemingen
Ondernemingen zorgen voor het overgrote deel van de totaalopbrengst van gecrowdfund geld in Nederland. In de eerste helft van 2020 is dat niet anders. Zij haalden in de eerste helft van 2020 in totaal bijna 153 miljoen binnen (86 procent van het totaal). Toch is het aantal ondernemingen dat aan crowdfunding doet bijna gehalveerd ten opzichte van hetzelfde punt vorig jaar. Toen gebruikten ongeveer 1500 ondernemingen crowdfunding, nu slechts 739.
Maatschappelijke en creatieve projecten
Voor veel non-profit initiatieven blijkt publieksfinanciering een ideale manier om in lastige tijden een extra bijdrage te werven. Crowdfunding wordt tijdens de crisis veel vaker gebruikt voor maatschappelijke projecten en creatieve projecten halen meer geld op via de online platforms. De ruim vijfduizend maatschappelijke projecten haalden in totaal 12,9 miljoen op (2,5 duizend per project), de 435 creatieve projecten gericht op film, muziek en theater konden op 5,7 miljoen rekenen (dertien duizend per project).
Consumentenleningen
Het aantal consumenten die via crowdfunding een persoonlijke lening financierden liep ook op tijdens de eerste helft van dit jaar. De 854 consumentenleningen haalden gemiddeld 7,5 duizend euro per project op. Vorig jaar brachten de 623 projecten gemiddeld negenduizend euro op.
Hoe kwam dit onderzoek tot stand?
Het onderzoek van CrowdfundingCijfers.nl presenteert een overzicht van de campagnes die in de onderzochte periode succesvol afgerond zijn. Het platform probeert door voortdurend de beschikbare informatie te verzamelen en bundelen een compleet beeld van de ontwikkeling van crowdfunding geven. CrowdfundingCijfers.nl maakt gebruik van de cijfers van alle actieve Nederlandse crowdfunding platforms en twaalf internationale platforms met Nederlandse projecten.
Platforms
Crowdfundingcijfers.nl vroeg een aantal grote platforms hoe zij de coronacrisis beleven. De marktleider voor bedrijfsfinanciering, NLInvesteert, zegt een toenemende vraag vanuit ondernemers te zien. ‘Veelal ondernemers met een goed plan en met extra aandacht voor de impact van corona en het toekomstperspectief van een onderneming. We zien nu het belang van non bancaire financiers en met name de bijdrage van private investeerders via crowdfunding, toenemen. Om investeerders te beschermen vragen we ondernemers in deze tijd om meer zekerheden,’ aldus directeur Dirkjan Takke.
Kristel Casander, directeur van voordekunst, marktleider op het gebied van creatieve projecten, zegt dat juni de beste maand ooit was voor het platform, na een dip in april en mei. ‘We merken dat donateurs meer eigenaarschap nemen en zich realiseren dat als zij willen genieten van kunst en cultuur, zij dit mede mogelijk kunnen maken.’
Platform Voor je Buurt richt zich op maatschappelijke projecten in buurten en wijken en zag juist een piek aan het begin van de crisis. ‘Veel mensen kwamen in actie voor ouderen, zorgpersoneel en de horeca,’ aldus directeur Aster van Tilburg tegen Crowdfundingcijfers.nl. ‘Maar er is natuurlijk ook veel onzekerheid geweest bij initiatiefnemers van evenementen. Nu er steeds meer kan en mag verwachten we wel een inhaalslag.’