Nadat de financiering alsnog was rondgekomen, verscheen onlangs met enige vertraging het onderzoek Geven in Nederland 2020. Het is een uitgebreid en grondig onderzoek over het geefgedrag in 2018, dat de moeite van het lezen meer dan waard is. Voor een goed begrip: dat was dus voor de coronacrisis. We vroegen enkele specialisten om commentaar te leveren op de zaken die hen opvielen. Vandaag deel 2: Jeroen Hogenhout over communicatie en geefgedrag.
De conclusie dat meer moet worden geïnvesteerd in relaties met donateurs dan in het verleden (p21) deel ik. Investeren in je relatie met een donateur is altijd een goed idee. Goede doelen hebben de neiging de focus op de leeftijd van donateurs te richten. De toelichting op de verschillende generaties (p22) is een zeer belangrijke. De focus zou moeten liggen op gedrag en behoeftes van individuen of van groepen donateurs. ‘Experimenteren met nieuwe vormen van geefgedrag’ (p21) is dan ook niet alleen van belang bij jongere (potentiële) gevers.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!