We leven in een tijd waarin vaste waarden opeens veranderen en waarvan we ook niet weten waar we uit zullen komen. Duidelijk is wel dat filantropie zowel tijdens als na de crisis een belangrijke rol heeft. Dat betekent echter niet dat alles bij hetzelfde blijft. Al voor de coronacrisis zagen we duidelijke bewegingen. Naast het traditionele werven en doneren van geefgeld en goederen, zien we al langer een trend van alternatieven: microfinanciering, investeringen in sociale ondernemingen en zelfs giften aan bedrijven. Dit alles vanuit het streven om de grootste impact te bereiken.
Daar waar de markt faalt en de overheid dit marktfalen niet oplost, is het de filantropie, het private initiatief, dat naar wegen zoekt om maatschappelijke problemen te adresseren. Dat was al zo toen particulieren in de dertiende eeuw liefdadigheidshofjes oprichtten. De markt voorzag niet in betaalbare behuizing voor arme mensen, de overheid had nog geen rol van betekenis, dus namen particulieren het initiatief. Een maximale impact op hun positie in het hiernamaals speelde, naast altruïstische motieven, een belangrijke rol.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!