Eind jaren 80 had ik de leiding van de landelijke huis-aan-huiscollecte van de Nederlandse Harstichting. Het was elk jaar weer een groot feest om met tienduizenden collectanten in één week heel veel geld op te halen voor de bestrijding van hart- en vaatziekten. Er gaat niets boven geven aan de deur, van mens tot mens. De collectanten zijn je ambassadeurs, zeiden we altijd. Want dat is het wezen van de collecte. Maar dit jaar gaat het noodgedwongen anders. Wel nog van mens tot mens, maar niet meer aan de voordeur.
Omdat we erover schrijven kreeg ik de oproep om te geven in een WhatsAppje op 6 april 2020 van Jeroen de Rooij, collectant van de Hartstichting en Creative Director van M.I.C., die als een van de makers betrokken is bij deze mobiele collecte. Geven ging soepel en snel.
Journey
Ik klik op de link.
Daarna verschijnt een korte en uitstekende infotekst en oproep. De link met corona is sterk en beslist van toepassing.
'In deze onzekere tijden waarin ieders gezondheid voorop staat, kunnen de ruim 40.000 collectanten van de Hartstichting niet langs de deur komen om te collecteren. Dit terwijl het, juist nu, zo belangrijk is. Hart- en vaatpatiënten kunnen namelijk ernstig ziek worden door het coronavirus en lopen meer kans om eraan te overlijden. Maar ook bij gezonde mensen kan het virus klachten en schade aan het hart veroorzaken. Daarom collecteren wij mobiel voor dit en ander levensreddend onderzoek. Klik op de knop en doneer veilig en vertrouwd via iDEAL. Je bijdrage is onmisbaar!'
Daarop klik ik op de rode button 'Geef voor gezonde harten'.
Het dan volgende menu geeft een vooraf ingevuld bedrag van €4,-, dat kan worden aangepast.
Ik selecteer de SNS-bank en maak geen gebruik van de mogelijkheid voor rekeninghouders van KNAB, Rabo, ING en ANBAMRO om een QR-code te scannen.
Ik start de betaaltransactie en kies voor de SNS-app.
Na m'n check van de betaalgegevens wordt de betaling wordt via de app afgerond.
Ik kom via de button 'Terug naar webwinkel' op een speciale landingspagina op de website van de Hartstichting, met deze tekst: 'Je donatie is gelukt! Met jouw donatie werken we aan oplossingen voor een gezond en sterk hart voor iedereen.'
Minuut
Omdat ik aantekeningen maakte was de doorlooptijd relatief lang. Ik denk dat de hele journey vanaf het openen van de WhatsApp die ik van Jeroen kreeg normaal niet meer dan 60 tellen duurt. Het verloopt foutloos en snel. Teksten voor info en op buttons zijn lekker kort en duidelijk en hebben niet meer ruimte nodig dan één 'mobi-scherm.'
Je donatie is gelukt! Met jouw donatie werken we aan oplossingen voor een gezond en sterk hart voor iedereen.
Het enige dat ik zou veranderen, maar dat is waarschijnlijk niet mogelijk omdat het onderdeel is van een van de betaalsystemen waarvan gebruik gemaakt wordt, is 'Terug naar webwinkel.' Je komt die kreet vaak ten onrechte tegen. De paymentproviders zouden er best een meer algemeen geschikte tekst van kunnen maken, zoals 'Ga (terug) naar onze website.' Maar met het toenemen van het betaalverkeer via een toenemend aantal providers zouden we als opdrachtgevers ook de eis kunnen stellen dat de klant de tekst op de 'eindbutton' kan bepalen. In dit geval zou ik zeggen: mooie rode button met een tekst die ook werkt als je niet doorklikt: 'Hartelijk dank voor je bijdrage.'
De tekst op de landingspagina waar de gever in dit geval terecht komt na het klikken op de button begint met informatie die ik inmiddels al had: Je betaling is gelukt.' Het is net alsof de Hartstichting zelf een beetje verbaasd is dat deze eerste landelijke e-collecte echt blijkt te werken.
Gerelateerde berichten
-
6 april 2020
Liveblog: Hoe de goededoelensector met de coronacrisis omgaat (6 t/m 17 april)
Lees meer over "Liveblog: Hoe de goededoelensector met de coronacrisis omgaat (6 t/m 17 april)" -
3 april 2020
Hartstichting lanceert eerste volledig mobiele landelijke collecte
Lees meer over "Hartstichting lanceert eerste volledig mobiele landelijke collecte"