Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Banner Mindwize

Justdiggit: graven voor een groenere en koelere planeet

27 februari 2020

Afrika heeft te maken met enorme droogte. 30 van de 54 landen zijn ecologisch gezien in zeer slechte staat. De organisatie Justdiggit zet zich in om droge gebieden in Afrika weer groen en vruchtbaar te maken. En dat doen ze op een relatief simpele manier; met een schep, en boeren die de schep in de grond willen steken.

De 'bunds' (halvemaanvormige gaten in de grond) in Pembamoto, vanuit de lucht.
De 'bunds' (halvemaanvormige gaten in de grond) in Pembamoto, vanuit de lucht. © Justdiggit

door Caroline Vlietstra

De missie van Nederlandse non-profitorganisatie Justdiggit is dus om droog land weer op grote schaal groen maken voor een positieve impact op klimaat(verandering), natuur en mensen. Door besnoeiing van bomen en het omscheppen van de aarde willen ze beschadigde landschappen op grote schaal herstellen. Het regent namelijk wel in Afrika, maar het water kan de kurkdroge grond niet binnendringen. Daarvoor worden de zogenaamde ‘bunds’ gegraven, halvemaanvormige kuilen die het regenwater opvangen. Het water komt zo weer ondergronds bij de zaden en wortels waardoor de vegetatie kan herstellen. Dit heeft een positieve invloed op de natuur en de bevolking. Door op het vergroeningsplatform van Justdiggit één of meerdere ‘bunds' te kopen, helpen donateurs met het vergroenen van de aarde, terwijl ze ook zorgen voor een beter leven voor de Afrikaanse boer. 

(C) Justdiggit

Vergroeningsproject

Justdiggit voert sinds 2013 campagnes in Nederland en sinds kort ook in Duitsland en Afrika. Ik spreek Wessel Koning, Director Business Development & Partnerships en vanuit die functie verantwoordelijk voor de fondsenwerving. Het klinkt een beetje eenvoudig: een kuil graven en daarmee een oplossing bieden tegen armoede, de opwarming van de aarde en het herstellen van de natuur. ‘Dat is het in principe ook’, legt Koning uit. ‘De kracht ligt in de simpliciteit en enorme schaalbaarheid. Vanaf het begin van de vergroeningsprojecten in bijvoorbeeld Kenia zijn nu al meer dan 120.000 bunds gegraven. Ook in Tanzania zijn we volop bezig geweest. Sinds de start van dit project in 2018 hebben de boeren 2,5 miljoen bomen in dit gebied teruggebracht. Deze bomen zorgen voor een verbeterde bodem, opbrengsten en CO2 opname. Vanaf dit jaar gaan we samen met onze nieuwe partner Timberland de aankomende vijf jaar nog eens 10 miljoen bomen terugbrengen.’

'Regreening'

Een bund heeft een afmeting van 4 bij 5 meter en kost iets meer dan 3 euro. Als de diepte, ligging en grootte van de gegraven bunds zijn goedgekeurd door de zogenaamde fundi (supervisors), krijgt de boer via de app van Justdiggit uitbetaald. De donateur krijgt een foto van het eindresultaat. Koning: ‘Boeren die hun eigen land gaan herstellen door het graven van bunds, krijgen trainingen van onze lokale partners en door onszelf. Boeren die land bewerken dat niet van hunzelf is, krijgen door Justdiggit betaald. En het helpt; zo hebben we met de trainingen in Tanzania al meer dan een miljoen mensen bereikt, waarvan 200.000 boeren. Deze boeren zijn na onze trainingen niet meer afhankelijk van westerse hulp. Door de aarde weer vruchtbaar te maken kan het vee weer grazen en kunnen boeren zaaien en oogsten. Zo kunnen ze zichzelf van voedsel voorzien en door het opgevangen water komen planten en dieren weer langzaam terug. Staan de bunds eenmaal in bloei, dan groeien ze ook naar elkaar toe. Nog een voordeel; meer begroeiing zorgt voor meer gewasverdamping en vergroot weer de kans op regen.’

(C) Justdiggit

De ‘regreening’-projecten worden op dit moment uitgevoerd in Tanzania en Kenia. Deze projecten strekken zich nu uit over een gebied zo groot als Nederland, maar ze zullen binnenkort worden uitgebreid naar andere Afrikaanse landen. Daarvoor is geld en bewustzijn nodig. ‘Uit onderzoek blijkt dat het terugbrengen van 1 biljoen bomen klimaatverandering kan stoppen, dan is de kwaliteit van de aarde zo hoog als in naar de pre-industriële tijd. Om onze oplossing aan de wereld te laten zien, ontwikkelen we campagnes.' 

Ambassadeurs

Zo hebben onder andere André Kuipers en Harm Edens zich aan Justdiggit gecommitteerd. Ook reislustige tv-maker Floortje Dessing is ambassadeur. ‘Ze gelooft dat we klimaatverandering met een schep kunnen redden en gelooft in de simpele en schaalbare methode van Justdiggit.’ Dessing is in Nederlandse bioscopen, op televisie en op de radio te horen en te zien. Floortje legt uit hoe de vergroeningsprojecten werken en laat de resultaten – die al na een paar maanden duidelijk worden – zien.

Justdiggit krijgt ook steun van niemand minder dan nobelprijswinnaar Desmond Tutu. Op TV-spotjes en billboards zijn de woorden van Tutu te lezen: We staan voor één van de grootste uitdagingen ooit: de aarde droogt uit. We moeten dit proces omkeren zolang het nog kan. Gelukkig komt de oplossing uit de hemel vallen: regen. Met regenwater kunnen we onze aarde weer groener maken. Doe mee met de ‘Groene Revolutie.’

United Nations Partnership

In 2019 is Justdiggit officieel partner geworden van de United Nations Environment. ‘De UN heeft de periode van 2021 tot 2030 aangekondigd als ‘Decade on Ecosystem Restoration’. Dit om de opwarming van de aarde tegen te gaan en de agenda van de wereld - de UN Sustainable Development Goals (SDGs) - te behalen. Onze methodes en ‘Regreen Revolution’ campagnes passen uitstekend. Onderzoekers en de UN ondersteunen de visie dat vegetatie de klimaatverandering op grote schaal gunstig kan beïnvloeden. We zijn dan wel aan het werk in Afrika, maar van CO2 opname profiteert de hele wereld.’ 

Klimaatmanifestatie: Justdiggit Raindance Project

Afgelopen september introduceerde Justdiggit The Raindance Project; drie muziekevenementen op één dag, in Kenia, Tanzania en in ons eigen Amsterdamse Vondelpark. ‘Het evenement was in het leven geroepen om bij zoveel mogelijk mensen awareness te creëren voor klimaatveranderingen en om te vragen om in actie te komen. Ambassadeurs Edens, Milne en Dessing en verschillende artiesten waren hierbij betrokken. De komende 10 jaar willen we dit klimaatevenement internationaal laten groeien.’ 

Partners, donateurs en sponsoren

Justdiggit is altijd op zoek naar donateurs die met hun euro’s bij willen dragen aan de vergroeningsprogramma’s. Daarnaast is er een speciaal vergroeningsplatform waar je als donateur bunds kan kopen, direct bij boeren zelf. Donateurs worden in realtime op de hoogte gehouden van alle gegraven bunds, het proces van vergroening en ze leren de boeren kennen. Koning: ‘Zo is het persoonlijk en transparant en heb je als donateur direct inzicht in wat er met je gift gebeurt. Bovendien besparen wij organisatiekosten door direct met de boeren in het veld samen te werken.’

Waar Koning zich vooral op focust is het zorgen voor partnerships van grote bedrijven en merken: wereldwijde spelers. ‘Het is tijd om verder te kijken dan enkel donaties voor een goed doel en om verbinding te zoeken met merken die aansluiten bij Justdiggit. Als je samen een propositie maakt met duidelijke impactdoelen die waarde toevoegen aan de stakeholders van de business, van het merk, dan wordt het bedrijf meer dan een donor, dan worden ze een partner. Een manier om dit te doen is de impact van je organisatie - op bijvoorbeeld klimaat, water, natuur, voedsel of mensen - te koppelen aan hun producten, diensten, klanten of het betrekken van de werknemers. Zo gaan we met Greenchoice in Rotterdam proberen om een gebied ter grootte van het Rotterdamse centrum te vergroenen. We zijn daar in Kenia mee gestart. We brengen daar 100 duizend bomen terug. Een vervolgstap kan zijn dat we deze vergroening gaan koppelen aan de klanten van Greenchoice. Er is van alles mogelijk op dit gebied.’

(C) Justdiggit

Het Amerikaanse bedrijf Caterpillar, bekend van de CAT-graafmachines, is ook partner geworden. Voor de hand zou liggen dat het bedrijf graafmachines ter beschikking zou stellen. ‘Dat is precies niet de bedoeling. We willen juist dat de Afrikaanse bevolking zelf aan de slag gaat en kundig wordt in het bewerken van de droge grond. Er zijn meer dan 300 miljoen arme boeren. Daarom geeft Caterpillar financiering. Door scholing kunnen we samen zorgen voor water, voedsel, biodiversiteit en een beter leven. Zo ziet ook de grote speler op de markt voor buitenkleding en -schoenen, Timberland, de samenwerking. Timberland is goed voor een jaarlijkse omzet van drie miljard en gaat samen met ons tien miljoen bomen planten. Om een idee te geven; dit is tweemaal de aarde rond als je de bomen met acht meter ruimte ertussen plant. Verder werken we onder andere samen met Tony’s Chocolonely, Rabobank en Air Miles.’

Mediapartnerships

Er zijn ook bedrijven die hulp in daden omzetten. Zo ondersteunt reclame en mediabureau Havas-Lemz Justdiggit al 8 jaar met campagnes en merkmanagement in Nederland, Duitsland en Afrika. JCDecaux geeft ook wereldwijd support voor het geven van billboards.

‘Samen met JCDecaux hebben we ook een contactloos-betaal-Abri op de markt gebracht. Om jong publiek nog klimaatbewuster te maken, zijn we tijdens dit project samen gaan werken met presentatrice Tess Milne. Voor deze Buitenreclame-Special heeft JCDecaux het reclamecaisson voorzien van een tijdelijke betaalmogelijkheid, mogelijk gemaakt door een permanente koppeling van de halte met het glasvezelnetwerk voor razendsnel internet. Om extra aandacht te vestigen op deze donatiemogelijkheid is de Abri voorzien van een levensgrote schep op het dak, onderdeel van het logo van Justdiggit. Milne trapte de donatiecampagne af door als eerste contactloos te betalen bij de Abri op halte Leidseplein in Amsterdam.’

Meer over Marketing Klimaat Sponsoring Klimaatverandering QR Ambassadeur Floortje Dessing Justdiggit Regreening Vergroening

Caroline Vlietstra

Journalist Vf

Caroline is zowel fotograaf als journalist en werkt namens haar eigen bedrijf voor verschillende opdrachtgevers waaronder Veilig Verkeer Nederland, ZUIDAS.magazine, Tirol Werbung, Oranje Boven, Voigt Travel en UIT magazine. Voordat ze als freelancer aan de slag ging, werkte ze 29 jaar bij Dagblad De Telegraaf (TMG). Haar bureau stond op verschillende redacties waarvan de laatste 17 jaar bij de Reiskrant. Caroline is lid van de redactie van Vakblad fondsenwerving.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close