Iedere ANBI is opgericht met een bepaald maatschappelijk doel voor ogen. Vaak met hele vanzelfsprekende dynamiek: een donateur geeft geld, het goede doel bepaalt hoe het geld wordt besteed en de doelgroep merkt de effecten van de investering. Maar wat als de hele boel omgedraaid wordt? Wat als de doelgroep echt invloed kan uitoefenen op de missie en de besteding?
Het is een organisatiestructuur die je in de sector langzaam maar zeker vaker tegenkomt. We kenden het al van geoormerkt geven: de donateur kiest uit enkele door de fondsenwervende instelling voorgestelde projecten, waaraan zij of hij geeft. Maar nu gaat het verder, met als resultaat meer betrokkenheid van de doelgroep bij de goededoelenorganisatie, die op haar beurt op een doelgerichtere manier haar eisen en wensen kan realiseren. En dan levert het ook nog eens mooie verhalen op. Vakblad fondsenwerving sprak met twee organisaties die de input van hun doelgroep omarmd hebben: het Longfonds en World Vision.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!