Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Vf 2019: twaalf artikelen die je dit jaar gelezen móét hebben

Kort & Goed

20 december 2019

De redactie van het Vakblad fondsenwerving produceerde in 2019 ruim honderd artikelen, gepubliceerd over acht edities van het blad. Wat mag je echt niet missen uit het Vakblad fondsenwerving van dit jaar?

Platforms van Vakblad fondsenwerving.
Platforms van Vakblad fondsenwerving.

door Marijn Thijs

Hoe de sector zich heeft ontwikkeld

Promotie Jos Rath: Hoe ontwikkel je succesvolle samenwerking tussen goede doelen en bedrijven?

In juli promoveerde Jos Rath op het proefschrift ‘Entrepreneurial Philanthropy Partnerships: in search of alignment’, over samenwerking tussen profits en non-profits. Na vijf jaar onderzoek en gesprekken met vijfendertig experts en ervaringsdeskundigen werden dit jaar de resultaten gepubliceerd. In het Vakblad fondsenwerving vertelde hij over de uitkomsten van het onderzoek: een must read als jouw organisatie samenwerkingen met het bedrijfsleven zoekt.

Terugkijken op een kwart eeuw belangenbehartiging: Jaap Zeekant was er vanaf het begin bij

De belangenbehartiging door en voor fondsenwervende instellingen in Nederland bestond dit jaar vijfentwintig jaar. Hoofdredacteur Jaap heeft alle stappen van de ontwikkeling meegenomen en neemt je mee met trots én een kritische noot langs ‘memory lane’: van de Vereniging van Fondsenwervende Instellingen (VFI), dwars door een flinke portie tegenwind, tot de huidige aanpak van Goede Doelen Nederland.

Inkomsten uit nalatenschappen zitten weer in de lift

Ook dit jaar bracht Vakblad fondsenwerving weer de resultaten van verschillende onderzoeken binnen de filantropische sector. De nalatenschappen zijn de laatste jaren steeds belangrijker geworden voor de inkomsten van goede doelen en dat is goed terug te zien in de getallen van het Centrum Nalatenschappen. Simone Mercx en Henk de Graaf vertellen waarom de inkomsten weer in de lift zitten, en brengen de balans in kaart.

De nuttigste wervingstips en -trends

Sociaal ondernemen volgens Isa Hoes en Medina Schuurman

Met hun social enterprise I’M vragen Isa Hoes en Medina Schuurman om aandacht voor overgangsklachten. Het doel? De menopauze binnen drie jaar landelijk op de kaart te zetten, door een bedrijfsmatige aanpak waarbij de producten en diensten niet alleen dienstbaar zijn aan de maatschappelijke missie, maar ook de opbrengsten genereren om die missie mogelijk te maken.

Gezocht: binnen- of buitenkat? Het aantrekken van fondsenwervingstalent

Toen freelance- en interimfondsenwerver Tineke Franck na een aantal jaar werken terugkwam uit de Verenigde Staten, ging haar interesse allereerst uit naar de Nederlandse banenmarkt voor fondsenwervers. Maar hoe trek je als organisatie fondsenwervingstalent naar je toe? Ze vatte haar bevindingen samen in vijf tips die je geheid verder gaan helpen.

De chatbot: een stap dichter bij de donateur

Binnen de goede doelen is de chatbot nog niet doorgedrongen, maar als het aan Save the Children ligt, gaat dat zeer binnenkort veranderen. Hun klantrelatieteam is sinds kort versterkt met een artificiele gesprekspartner. Vakblad fondsenwerving wilde er het fijne van weten en ging in gesprek met de programmeur van ‘Goodbot’ en twee digital marketeers van Save the Children: ‘Het is een perfect middel om donateurs juist aan de telefoon te krijgen en met ze in gesprek te gaan.’

De beste interviews

Carel en Imme Rog; over de marketingpionier en zijn dochter

Sommige beroepen zitten in de familie. In het geval van Carel en Imme Rog is het marketingexpert. Vader Carel is een van de pioniers op het gebied van direct marketing, dochter Imme zet zich al bijna twintig jaar in voor de Goede Doelen Loterijen. Een dubbelinterview over commerciële communicatie, het geheim van succesvolle marketing en pionieren in nieuwe tijden.

Onzichtbare organisatie krijg zwaargewicht aan het roer

Een van de minst zichtbare organisaties in filantropisch Nederland kreeg in 2019 een nieuwe voorman: Ronald van der Giessen werd de bestuursvoorzitter van Fondsen in Nederland (FiN). Een grote ontwikkeling voor de sector. De oud-directeur van het Oranje Fonds, die ook in leidende functies bij de Postcode Loterij en Natuurmonumenten actief was, vertelde samen met collega Siep Wijsenbeek aan het Vakblad waar hij de FiN naartoe wil sturen: ‘Het aantal FiN-leden kan verdrievoudigd worden’.

Ontmoet de familie Humphries, een echte fundraising family

Bij sommige mensen zit fondsenwerving in het bloed: zo ook bij Derek Humphries (dertig jaar actief in wereldwijde fondsenwerving), Marjolein van den Hoven (gespecialiseerd in internationale marketing, communicatie en fondsenwerving) en hun 14-jarige dochter Betty, die het vak zichtbaar met de paplepel ingegoten heeft gekregen. Voor de vaste rubriek ‘Fondsenwervers over fondsenwerving’ ging redacteur Eva Huson bij ze op bezoek in Zeist.

De meest indrukwekkende impact-verhalen

Droomvluchten voor zieke kinderen met Stichting Peter Pan Club

Soms zijn er van die interviews die diep ontroeren. Wilco van Elk, oprichter van Stichting Peter Pan Vakantieclub, liet redacteur Caroline Vlietstra inzien dat één enkel idee, ontstaan aan de keukentafel en uitgeschreven op twee A4’tjes, grote gevolgen kan hebben. Nu, 24 jaar later, worden er jaarlijks vier Peter Pan-reizen georganiseerd voor chronisch zieke jongeren, vergezeld door vrijwilligers. Caroline sprong aan boord van het Peter Pan-vliegtuig en zag met eigen ogen hoe deze ernstig zieke kinderen de vakantie van hun leven hadden.

Stichting Ambulance Wens en Stichting Vaarwens: laatste wensen komen uit

Honderden vrijwilligers, twee goede doelen, één missie: terminaal zieke patiënten de dag van hun leven bezorgen met een wensambulance of een vaartocht. Kees Veldboer is de initiatiefnemer van dit goede doel en vertelt in dit stuk – het best presterende stuk van 2019 op onze sociale media – over de impact en de fondsenwerving: ‘Niemand zou mogen sterven voordat een allerlaatste wens in vervulling is gegaan’

Terugkijken op de Nationale Vakdag fondsenwerving 2019

Teruglezen: liveblog van de Nationale Vakdag fondsenwerving 2019

Dit jaar deed het Vakblad iets nieuws tijdens de Vakdag in het Maasgebouw van de Kuip in Rotterdam: het redactieteam versloeg dé dag voor de fondsenwervende sector op het moment dat het gebeurde: in een liveblog. Wil je zien hoe het eraan toe ging, of kijken wat je kan verwachten van de Vakdag 2020? Lees het liveblog, vol citaten van sprekers, foto’s en social media posts hier terug.

Meer lezen?

Alle artikelen uit het Vakblad fondsenwerving zijn terug te lezen via onze magazinepagina voor jaargang 21!

Meer over Jaap Zeekant Vakdag Fondsenwerving Carel Rog vakdag 2019 Social Enterprise Arjen van Ketel Peter Pan Vakantieclub Ronald van der Giessen Chatbot Ambulancewens Vaarwens Derek Humphries Fondsenwerving Jos Rath Terugblik 2019

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close