Geamuseerd kijkt Betty (14), zittend in de woonkamer, haar verblufte ouders aan. ‘Dus je hebt,’ zegt haar moeder. ‘Met je telefoon een euro gedoneerd voor de brandende Amazone-bossen?’ Haar vader, vanaf het puntje van zijn stoel: ‘En dat heb je gedaan via een berichtje op Instagram?’
Toch is de wereld van het doneren voor Betty’s ouders, Marjolein van den Hoven en Derek Humphries, niet onbekend. Integendeel, beiden zijn doorwinterde fondsenwervers met imposante cv’s. Marjolein had verschillende functies in het Verenigd Koninkrijk en staat nu aan het hoofd van een internationaal marketingteam bij dierenwelzijnsorganisatie Compassion in World Farming. Derek, een Brit, werkt als strategisch consultant en creatief directeur bij agentschap DTV, dat wereldwijd tv-campagnes maakt voor grote organisaties zoals Amnesty International en UNHCR, de vluchtelingentak van de Verenigde Naties. Dat Betty, hun oudste dochter, een euro geeft aan een goed doel is eigenlijk geen verrassing. De tiener liep als jongste deelnemer mee aan de Nacht van de Vluchteling, adviseert hulporganisatie War Child en doet gretig mee aan de populaire klimaatstakingen. Maar dat Betty die donatie via een viraal berichtje op Instagram deed, verbaast beide fondsenwervers toch nog.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!