De donateursbestanden van grote goede doelen zoals Unicef, Greenpeace, WNF en OxfamNovib nemen rap af, blijkt uit het jaarlijkse fondsenwervingsonderzoek van de Volkskrant. In 2018 namen de opbrengsten uit particuliere giften voor het eerst in jaren af.
De Volkskrant onderzoekt ieder jaar de opbrengsten uit eigen fondsenwerving van de 25 grootste goede doelen. Dit jaar zag de krant een daling in particuliere donaties van gemiddeld 2,6 procent, waardoor de opbrengst in totaal 709 miljoen euro bedroeg. Vooral het Wereld Natuur Fonds zag haar donateursbestand slinken; ze verloren 63 duizend vaste gevers (acht procent van het totaal).
‘Het is lastiger voor onze leden om nieuwe donateurs voor langere tijd aan zich te binden. Met name de jongere generatie wil anders betrokken worden en anders verbonden zijn met maatschappelijke doelen’, aldus Margeet Plug, waarnemend directeur van Goede Doelen Nederland (GDN) tegen de krant. Een vast lidmaatschap was vooral populair bij babyboomers, maar de jongere generatie is voor zulk soort verbintenissen moeilijker te paaien.
Volgens hoogleraar filantropie René Bekkers van het Vrije Universiteit (VU) zat het eraan te komen dat het aantal trouwe donateurs terug zou lopen. De basis wordt namelijk al jaren smaller, mede door de ontkerkelijking van Nederland die al ruim vijftien jaar aan de gang is. Mede door goede marketing is het verval lange tijd niet zichtbaar geweest. ‘Juist niet-kerkelijke goede doelen zoals KWF Kankerbestrijding zijn er goed in geslaagd om de donaties van de kerkelijke Nederlanders naar zich toe te trekken’, aldus Bekkers in de Volkskrant.
Andere goede doelen uit de top-25 zijn hier minder goed in geslaagd. OxfamNovib verloor 16 duizend donateurs. Ook Unicef (12 duizend) en Greenpeace (9 duizend) zagen hun donateursbestand krimpen. Slechts enkele goede doelen, waaronder Natuurmonumenten en Cliniclowns, konden wel nieuwe donateurs aan zich binden.
KWF blijft nog altijd het grootste goede doel van Nederland. Ze haalden in 2018 bijna 118 miljoen euro op uit particuliere donaties (16,6 procent van het in totaal opgehaalde bedrag van de top-25).
Lees de volledige analyse van de onderzoeksresultaten in het vervolgartikel van de Volkskrant hier.
Reactie Goede Doelen Nederland
Goede Doelen Nederland ziet dat het voor goede doelen lastiger wordt om nieuwe donateurs voor langere tijd aan zich te binden. Eigen onderzoek onder een groot aantal van onze leden laat zien dat gemiddeld sprake is van een lichte daling in het aantal donateurs/leden in 2018 ten opzichte van 2017. Lees de rest van de reactie hier: https://www.goededoelennederland.nl/sector/nieuws/reactie-goede-doelen-nederland-op-het-artikel-de-volkskrant