Direct response-tv is in Nederland bepaald niet het meestgebruikte kanaal. Om er succesvol mee te zijn is specifieke, dungezaaide kennis en ervaring nodig. Om misverstanden te voorkomen: het is een wervingskanaal. Een flink deel van de spotjes die we op tv zien, gaat over meer algemene communicatie. Er wordt wel een boodschap overgebracht, men probeert het imago of merk te versterken, maar op pure werving zijn ze niet gericht. Al zullen de makers er wellicht nog al eens anders over denken. Want over DRTV bestaan misverstanden.
In de laatste decennia is er veel veranderd in de mediainkoop voor fondsenwervende instellingen. Gerrit Nagel, general manager van mediabureau All Response Media (ARM): ‘Vroeger werkten we met methoden als ingestoken folders in tv-gidsen, advertenties in kranten en tijdschriften, huis-aan-huisfolders en grote tv-acties. Ze zijn nu allemaal minder populair. Een belangrijke verandering was het bekende sms’je dat mensen konden inzenden als reactie op een wervende tv-actie, in plaats van zelf in te bellen. Vervolgens werden ze telefonisch benaderd voor een bijdrage. Dat werkte uitstekend en we kregen op die manier eenvoudig contactgegevens van de gevers. Dat sms'je is nog altijd cruciaal voor de manier waarop we nu met DRTV werken.’
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!