Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Silver show

Column

20 augustus 2019

September staat voor de deur. En laat dat nou de maand zijn waar ik het hele jaar naar uitkijk! Op 17 september gaat in Utrecht namelijk ’s werelds grootste evenement voor actieve vijftigplussers van start. Dus reken maar dat ik de tickets in huis heb.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Unsplash

door Jeroen Talens

Samen met zo’n 100.000 geestverwanten kan ik vijf dagen lang genieten van entertainment, muziek, modeshows en exposities. Misschien maak ik wel een proefritje op een elektrische fiets, of neem ik een gratis ayurvedische voetmassage. Misschien duik ik in de wondere wereld van domotica en regel ik een date met een robot die mij van mijn slapeloosheid afhelpt. Nee, laat deze jongen maar schuiven!

Als je van gezellige uitjes houdt, kun je in Nederland alle kanten op. Zo las ik dat er dit jaar ruim 1100 muziekevenementen worden georganiseerd. Maar het probleem is: op de meeste plekken wordt totaal geen rekening gehouden met de gerimpelde medemens. Slapen in lekkende tentjes? Met z’n tienen op een rij staan plassen in een roestvrijstalen voederbak? Mij niet gezien. En waarom staat die muziek zo hard? We zijn niet allemaal doof weet je!

Nee, doe mij maar de 50PlusBeurs, dan weet ik wat ik krijg. Een proeverijtje hier, een workshopje daar. En als uitsmijter lekker lachen om de Silver Show van Tineke Schouten ('met hoogtepunten uit haar hilarische schatkist'). Ja, het leven wordt steeds mooier als je Abraham achter je hebt gelaten.

Toch kan ik het niet laten om met een schuin oog door mijn goededoelenbril te kijken. En wat valt me op? Nou, vooral dat de meeste goede doelen ontbreken. Voor de komende editie hebben er zich een handvol aangemeld: Alzheimer Nederland en Amnesty. Dierenlot is present en Slachtofferhulp. Heel veel meer lijken er niet te komen.

Ik vind dat toch een beetje vreemd. We klagen steen en been dat we de doelgroep niet meer kunnen vinden. We vervloeken de AVG. We zoeken wanhopig naar nieuwe geefvormen. Maar als er dan zomaar ineens 100.000 energieke vijftigplussers op hetzelfde moment op dezelfde plek zijn, zijn de meeste doelen afwezig.

‘We klagen steen en been dat we de doelgroep niet meer kunnen vinden. We vervloeken de AVG. We zoeken wanhopig naar nieuwe geefvormen.’

Wist je dat de gemiddelde leeftijd op de 50PlusBeurs 62 jaar is? Dat bezoekers gemiddeld 5½ uur rondlopen? Dat 71 procent ter plekke iets aangeschaft? Dat 67% procent aangeeft binnen zes maanden bij een van de exposanten iets te gaan kopen? En dat het netto jaarinkomen bij 80 procent van de bezoekers boven de 28.500 euro uitkomt? Ik ben niet goed met cijfers maar dit klinkt aantrekkelijk.

Het is gelukkig nog niet te laat, er zijn nog kaartjes te koop. Ga dus eind september naar de Jaarbeurs en kijk die rimpelaars in de ogen. Neem rustig de tijd, dat doen de andere bezoekers ook. Probeer ze alsjeblieft niet gelijk een automatische incasso te verkopen en begin nog even niet over die periodieke schenking. Praat met ze, vraag wat ze beweegt en ontdek wat ze ergert. Leer gewoon je doelgroep beter kennen, dat is altijd een goed idee.

Meer over Jeroen Talens Vf 21-5

Jeroen Talens

Columnist

Jeroen Talens studeerde kunstgeschiedenis in Groningen, maar stapte al snel over naar de reclamewereld. Bij WWAV was hij jarenlang copywriter, creative director en partner. Sinds de overname van WWAV door Happy Horizon Non-profit ligt zijn focus op concept en copy. Hij was jarenlang vaste columnist van het Vakblad fondsenwerving (2013-2020).

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close