Nieuwe ideeën ontstaan zelden op één plek. Terwijl Walter van Kaam in Nederland het eerste grote benchmark-onderzoek ‘State of Digital Fundraising’ gelanceerd had en in 2016 en 2017 succesvol realiseerde met deelname van tientallen goede doelen, ontwikkelde Jacob Møllemose, in Denemarken een vergelijkbaar digitaal concept: ZOI.
Jacob kennen we als spreker op onze Vakdag Fondsenwerving en het IFC-congres. Walter, eigenaar van Sestertius, is pionier en expert op het gebied van onlinefondsenwerving. Hij is ook bekend van zijn weblog Fundraiser Online, zijn publicaties in Vakblad Fondsenwerving en hij is lid van onze Congrescommissie. Walter en Jacob hebben de handen ineengeslagen en maken zich sterk voor de verdere ontwikkeling, optimalisering en uitrol van de ZOI Benchmarking Tool voor onlineactiviteiten.
Goed beschouwd zijn we nog niet zo heel lang bezig met nieuwe media en onlineactiviteiten. En het gaat snel, je bent nog maar net gewend aan een nieuw kanaal en het volgende dient zich al weer aan. Met geavanceerde analysetools verlaten we de fase van ontdekken en experimenteren, en gaan we naar verdere professionalisering van onze onlineactiviteiten.
Regelmatig moeten we keuzes maken: welke kanalen zetten we in voor welke campagne. Liefst zou je dat doen op basis van de harde resultaten van al je onlinekanalen. De ZOI-benchmark is een tool die met zogenoemde API's (application programmable interfaces) communiceert met alle tools die je online inzet, van Facebook tot Instagram en van Google Analitics tot LinkedIn. Met de gegevens die je zo voortdurend beschikbaar hebt, leer je wat werkt en wat niet. Als je meet en weet wat de resultaten van je kanalen zijn, neem je betere strategische beslissingen.
Met – anoniem – inzicht in de onlineresultaten van andere, vergelijkbare organisaties in meer landen, krijg je nog beter zicht op alle KPI's, op wat er online gebeurt in de wereld van fondsenwervende organisaties: een bron van informatie om je resultaten te verbeteren en te finetunen. Maar het gaat niet alleen om de grote beslissingen.
Het brengt je ook gewoon op nieuwe ideeën, waarmee je je resultaten kunt boosten. Intussen – niet onbelangrijk – biedt het ook houvast om collega's en bazen ervan te overtuigen dat onlineactiviteiten strategisch zijn en dus belangrijk. Niet iets wat we erbij doen omdat we online nu eenmaal niet kunnen ontbreken.
Nu het systeem al weer enige tijd draait met veel deelnemers, waaronder het Rode Kruis, Unicef, Save the Children WNF en The Danish Refugee Council, ontwikkelt er zich ook een community van ZOIgebruikers, die elkaar ontmoeten in workshops en kennis met elkaar delen en die met elkaar werken aan de professionalisering van onlinewerving. Online fondsenwerving wordt zo steeds meer een helder gedefinieerd specialisme binnen de fondsenwerving.
Meer informatie? Bezoek de website: www.zoi.agency