Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Knokken voor onze kanalen

Editorial

28 mei 2019

Als de dag van gister herinner ik me nog het voorfilmpje dat in de jaren 60 werd vertoond in de bioscopen. Even later ging de collectebus van hand tot hand. Wist ik veel, toen ik naar For a Few Dollars More met Clint Eastwood zat te kijken, dat die collectebus de metafoor van mijn leven zou worden. Telkens een paar muntjes meer, dat was het idee.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // Daniel Jedzura

door Jaap Zeekant

Het was op 21 maart 1927 toen door de toenmalige Nederlandse Bioscoopbond, op initiatief van Abraham Tuschinski, de Stichting ‘Bio-Vacantieoord’ werd opgericht. De pers schreef over het initiatief: ‘Uiteraard komen in de bioscooptheaters vele menschen ter ontspanning bijeen. Hierin vonden tal van liefdadigheidsvereenigingeneen welkome aanleiding om een beroep te mogen doen op den weldadigheidszin der bioscoopbezoekers.’

Wat een heerlijke tijd, dat zo’n collecte jaren en jaren kon worden gehouden, zonder dat een Mona Keijzer zich erover boog met de vraag of dat wel een gepast moment was, om mensen voor liefdadigheid ‘lastig te vallen’. Het begrip consumentenagenda moest gelukkig nog worden uitgevonden en van wetten om maatschappelijke organisaties te beperken in hun contacten met hun doelgroepen was nog geen sprake.

Het is onze taak ervoor te zorgen dat er in de media van dit Vakblad over dergelijke ontwikkelingen kritisch wordt gepubliceerd, door onszelf, maar ook door anderen. Ook - of wellicht juist - als sommige betrokkenen ons dat niet in dank afnemen. Wat ook tot ons werk behoort, is anticiperen op de nieuwe beperkingen. 

Samen met alle deskundige lezers die ons van input voorzien, zoeken naar en schrijven over slimme oplossingen. Aan de ene kant knokken om onze wervings- en communicatiekanalen open te houden. Aan de andere kant het advies volgen van Frank Leeman (1949 – 2018), medeoprichter van de Goede Doelen Loterijen: als je de consumenten niet meer mag benaderen, dan zorg je dat ze naar je toekomen.

Een sterke en goed georganiseerde lobby is nodig om de belangen van de fondsenwervende instellingen te behartigen. Wat mij betreft mag dat nog veel intensiever dan met de relatief beperkte menskracht die de goede doelen beschikbaar hebben. Maar zodra duidelijk is dat de lobby vastoopt, is hardere actie geboden.

We hebben niet voor niets een grondwet

Naar het Malieveld zullen we wel niet gaan, behalve om te collecteren. Maar onconventioneel hard aan de weg timmeren, elke betrokken politicus persoonlijk ter verantwoording roepen, dat moet kunnen. We hebben niet voor niets een grondwet. Dat moeten we op niet mis te verstane wijze duidelijk maken. We moeten duidelijk maken dat maatschappelijke organisaties niets, maar dan ook niets in de weg mag worden gelegd om de burgers om steun voor hun missie te vragen, in welke vorm dan ook.

Reacties naar redactie@fondsenwerving.nl

Meer over Vf 21-3

Gerelateerde berichten

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap was eind jaren 90 oprichter van Vakblad fondsenwerving. Hij was ruim een halve eeuw actief in de non-profitsector en 45 jaar serieus bezig met fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Goede Doelen Nederland is. Als oprichter van Vf was Jaap ook betrokken bij de oprichting van de Vakopleidingen Fondsenwerving. Daarnaast was hij founder van de Nationale Vakdag fondsenwerving. Jaap overleed geheel onverwachts op donderdag 28 mei 2020.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close