Staatssecretaris Mona Keijzer (CDA, Economische Zaken & Klimaat) gelooft niet in een opt-in systeem voor direct mail. Dat schrijft ze in een brief naar de Tweede Kamer in reactie op vragen van PvdA-Kamerlid William Moorlag. Volgens Keijzer is het regelen van een uitschrijving, of een nee-nee sticker op de brievenbus plakken, een makkelijkere optie voor de consument. In haar reactie benadrukt ze ook nogmaals dat een opt-in voor telemarketing er wél aan komt.
Vooral D66 en de PvdA pleitten afgelopen april voor een opt-in systeem, omdat mensen dan, zogezegd, 'weer zelf zeggenschap over hun brievenbus krijgen'. In de daaropvolgende online discussie kreeg vooral de Nationale Postcode Loterij een veeg uit de pan, omdat zij vaak geadresseerde post versturen.
Andere politieke partijen vinden een totaalverbod op adresseren van post juist onwenselijk, lieten ze weten aan RTL Nieuws toen het probleem werd aangestipt. Bewoners van een adres gaan dan zaken missen, reageerde de VVD: brieven van de gemeente, of belangrijke informatie van andere instanties.
Nationaal Postregister
In vergelijking met de telemarketing-irritaties is de ergernis rondom direct mail minder groot, aldus staatssecretaris Keijzer. ‘Wanneer burgers en bedrijven geen geadresseerde reclamepost wensen te ontvangen, kunnen zij hun adres inschrijven in het Nationaal Postregister,' schrijft ze in haar brief naar de Kamer. 'Met een inschrijving in dit register kunnen burgers en bedrijven eenvoudig en zonder kosten zelf kiezen welke geadresseerde reclamepost zij wensen te ontvangen. Burgers die een klacht hebben over dit register kunnen bij de Reclame Code Commissie een klacht indienen,’ aldus Keijzer.
Keijzer geeft aan dat het ook niet moeilijk is om je uit te schrijven; dat kan via de Rijksoverheid, Postfilter.nl, de Consuwijzer en de Consumentenbond. De informatie die men nodig heeft om dat te doen is, volgens de staatssecretaris, makkelijk beschikbaar.
‘In mijn Consumentenagenda heb ik aangekondigd een opt-in regime voor telemarketing te gaan introduceren. Telemarketing is een van de grootste problemen en irritaties onder consumenten. Ik heb geen signalen gekregen dat er in het geval van reclamepost ook sprake is van een probleem van dergelijke omvang. Ik zie daarom op dit moment geen reden om ook voor reclamepost een opt-in regime te introduceren.’
Telemarketing
De reactie van Mona Keijzer is een opsteker voor partijen uit de goededoelensector die aan direct mail doen, waaronder de gehekelde Postcode Loterij. De sector verzet zich al maanden hevig tegen een opt-in regeling rondom Telemarketing, die het moeilijker zou maken om per telefoon fondsen te werven. De argumenten die voor een uitzondering van de goededoelensector pleiten zijn vorige week in een positionpaper samengevat, die hier te lezen is.
Gerelateerde berichten
-
13 mei 2019
Positionpaper omschrijft problemen rondom wetsvoorstel telemarketing
Lees meer over "Positionpaper omschrijft problemen rondom wetsvoorstel telemarketing" -
8 oktober 2018
Telemarketing wordt opt-in: alleen nog bellen met toestemming
Lees meer over "Telemarketing wordt opt-in: alleen nog bellen met toestemming"