In het vorige nummer, dat eind december op de mat viel, heb ik in mijn stuk ‘Wat brengt 2019’ vooruitgekeken. Dat de ingrijpende ontwikkelingen van de afgelopen jaren doorgaan staat wel vast. Ontwikkelingen zijn er ook bij het Vakblad zelf. Ons team heeft het afgelopen jaar een grote inspanning gepleegd om onze positie als het Vakblad fondsenwerving verder te versterken en onze abonnees nog meer van dienst te kunnen zijn.
In december zijn we live gegaan met de geheel nieuw gebouwde website fondsenwerving.nl. We zitten nog in de bêtafase. Het platform ontsluit de enorme hoeveelheid informatie van onze oude website. Daarnaast werken we hard aan de verdere digitalisering van het Vf-archief. Natuurlijk blijven we regelmatig via sociale media interessante stukken vrijgeven voor algemeen gebruik. Maar de focus komt op onze abonnees te liggen, met exclusieve toegang tot onze content. Hiermee is ook de route ingezet naar een bredere platformfunctie, waarop (nog meer) specifieke functionaliteit voor fondsenwervers beschikbaar komt. Daar zal ook waardevolle branded content op te vinden zijn. In tegenstelling tot wat bij branded content gebruikelijk is, bewaken we bij het Vakblad ook actief de kwaliteit van alle inhoud van onze kanalen.
Wat we niet gaan doen is advertorials (‘commerciële bijdragen’) opnemen in het Vakblad. We schrijven al jaren over allerlei aspecten van fondsenwerving en aanverwante zaken, waarbij we graag gebruikmaken van de kennis van gespecialiseerde leveranciers en andere experts. Maar het is en blijft de redactie die bepaalt wat er in het blad komt en hoe het erin komt. We doen geen concessies aan de kwaliteit van de content. De artikelen in het blad, behalve natuurlijk bijdragen onder ‘Opinie’ en columns, moeten allemaal kunnen rekenen op het kwaliteitsstempel van onze onafhankelijke redactie.
Vakblad fondsenwerving valt ook dit jaar weer negen keer op de mat. Als je even niet oplet, is het net een maandblad. Des te handiger dat we op het punt staan onze Vakbladapp te presenteren. In nauwe samenwerking met Pinch in Amsterdam (en met dank aan de NRC-redactie, die ons op het spoor zette) krijgen we nu onze eigen app, die van het lezen van het Vakblad een mooie digitale ervaring maakt: met één klik schakel je heen en weer tussen full lay-out en platte tekst.
Het afgelopen jaar hebben we een sterk, enthousiast en ervaren redactieteam gevormd. Daar is nu ook Marijn Thijs bijgekomen, redacteur web & social. Hij staat garant voor een verder groeiende stroom berichten over wat er in de fondsenwervingssector gebeurt. Hij gaat ook een actieve rol spelen in het redactieteam van het Vakblad.
Met de Vakdag fondsenwerving op 28 maart 2019 bouwen we voort op het grote succes van vorig jaar. We zijn nu al trots op het programma met een breed scala aan zeer ervaren (top)sprekers uit binnen en buitenland. De vrijwilligers in ons Congresteam leveren al jaren geweldige ideeën voor artikelen, voor de vakdagprogrammering én voor nieuwe events waar we dit jaar mee komen. Om die groep heen bouwen we nu een schil van betrokken vrijwilligers die ons input gaan leveren vanuit de sectoren waar fondsenwerving minder traditioneel is, maar wel steeds belangrijker wordt: van ziekenhuizen tot universiteiten, van cultuur tot zorg en niet te vergeten sociaal ondernemen.
Aanmelden voor de vakdag?
Je kunt je vanaf nu aanmelden op www.vakdagfondsenwerving.nl.
Met de input en het draagvlak die we zo creëren zorgen we dat we relevant blijven voor de mensen voor wie we schrijven en events organiseren. Dat is wat we al ruim twintig jaar doen. We zien het bevestigd in ons groeiende abonneebestand.
Reageren? Mail naar redactie@fondsenwerving.nl