Medio 2015 brachten we het honderdste nummer uit van dit Vakblad. In het bijna honderdtwintig pagina's dikke nummer keken we terug op de ontwikkelingen die de fondsenwerving in de toen achter ons liggende (vele) jaren had doorgemaakt. Na slechts een paar jaar weer terugkijken heeft geen zin. Maar vooruitkijken wel, vooral aan het begin van een nieuw wervingsjaar. Ik pak veertien arbitrair gekozen onderwerpen en meld wat ik in 2019 verwacht, wat volgens mij beslist moet gebeuren of wat we zeker achterwege moeten laten.
De veertien onderwerpen in dit artikel
CRM Portals Online Kleine schermen Payment System Directive 2 Blockchain Donorjourney Contentmarketing en storytelling Doelstelling en werving Direct-Mail Privacyregels Wervingsrooster huis-aan-huis De gever centraal OverheadOm stagnerende inkomsten, waarvan sinds enige jaren bij een toenemend aantal doelen sprake is, het hoofd te bieden is een herbezinning nodig op strategie. Dat betekent kiezen voor het inzetten van de juiste kanalen. Het betekent investeringen in middelen en mensen, inclusief opleidingen. Het betekent niet de kosten centraal stellen maar de return on investment, op langere termijn. Het betekent ook daarover transparant zijn en communiceren met de gever. Want net als 'geld lenen' kost ook fondsen werven geld. Een mooi motto voor 2019.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!