In oktober 2017 publiceerde HoGent, in samenwerking met KU Leuven, een onderzoek over het geven door jongvolwassenen in België. Het is een bijzonder interessant onderzoek, dat ook voor de Nederlandse fondsenwervers verplicht leesvoer is.
Het onderzoek had als vertrekpunt dat Belgische fondsenwervers enkele belangrijke uitdagingen hebben. Omdat donaties stagneren en subsidies wegvallen, moeten nieuwe inkomstenbronnen worden gezocht. In België kampt veertig procent van de fondsenwervende instellingen met een daling van het aantal schenkers die vooral uit de oudere generaties komen. Het bestaande schenkersprofiel betreft dan ook een ouder publiek. In België worden ook andere non-profit organisaties actief op het gebied van de fondsenwerving, zoals theaters, sportclubs, natuurverenigingen, musea, universiteiten, ziekenhuizen en muziekscholen. Net als in Nederland zien we dat fondsenwerving niet alleen meer door de klassieke goede doelen wordt ingezet. Het gaat bij fondsenwerving meer en meer om het aanboren van nieuwe wervingsgebieden, zonder bestaande doelgroepen te verwaarlozen. En, net als in Nederland, is (verdere) professionalisering hoogst noodzakelijk.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!