Jarenlang hebben brancheorganisaties grote inspanningen geleverd om door zelfregulering (potentiële) klanten te beschermen tegen al te opdringerige of zelfs agressieve telefoongesprekken. Volgens mij werkte dat prima. Niet alleen omdat die afspraken de consument in bescherming namen. Maar ook omdat de cowboys in marketing langzaam maar zeker hun gedrag aanpasten of verdwenen. Bij het bellen voor goede doelen heb ik dat van nabij kunnen volgen.
Prima zou je zeggen, complimenten. Maar dan reken je buiten de Nederlandse en Europese overheden met hun regelzucht. Er kwam toch een Bel-me-niet Register. Staatssecretaris Heemskerk (PvdA - van Economische Zaken in Balkenende IV), beloofde dat er voor de goededoelensector een uitzondering zou worden gemaakt. Die belofte was loos. Sinds de presentatie van het proefschrift van Wimar Bolhuis eerder deze week (‘Elke formatie faalt’) weten we dat politici hun beloftes nooit waarmaken.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!