De zoektocht van goede doelen naar passend fotomateriaal wordt ingewikkelder. De oprukkende claimcultuur waarbij geld gevraagd kan worden voor portretrecht dwingt organisaties anders te werken.
In de commerciële wereld was het al sinds mensenheugenis gebruikelijk personen die gefotografeerd worden eerst te vragen om toestemming. In de journalistiek was het juist ongebruikelijk, dat viel onder vrijheid van meningsuiting en nieuwsgaring. De wereld van de goede doelen zit ertussenin: het ene goede doel doet het wel en het andere niet. De goede doelen schuiven echter nu steeds verder op in de richting van de werkwijze van de commerciële ondernemingen. Goede doelen richten zich op de oplossing van problemen waarvoor degenen die ermee kampen, niet zomaar publiekelijk willen uitkomen. Weinigen lopen ermee te koop dat ze hiv-positief, ongeletterd of straatarm zijn. ‘Het is ongewenst voor veel mensen die er persoonlijk mee te maken hebben om ervoor uit te komen’, aldus woordvoerder Jan-Willem Heijkoop van vrijwilligersorganisatie De Zonnebloem. ‘En dus heb je expliciet toestemming nodig voor het fotograferen van hen die het betreft.’
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!