Om te beoordelen hoe succesvol je marketingactiviteiten zijn en om te kijken waar je nog kunt verbeteren, moet je eigenlijk je eigen gegevens kunnen vergelijken met die van andere doelen. Zo’n benchmark zou een krachtig hulpmiddel zijn om de fondsenwerving op een hoger plan te brengen. Maar het kan je ook helpen om je directie of bestuur uit te leggen dat je het nog niet zo slecht doet. Eindelijk is er zo’n benchmark. Lees hier het artikel, zoals eerder gepubliceerd, in Vf nummer 2.
John van der Vlies (Keystone consultancy en DonorTrends) introduceert de Benchmark DM fondsenwerving. In deze benchmark worden kerncijfers geanalyseerd en vergeleken van multichannel fondsenwerving: direct mail, telemarketing, face to face (door to door), digitaal, tv en radio. Dat gebeurt op basis van bruto-opbrengst, gemiddelde gift, retentie (1e jaar en vervolgjaren) en lifetime value. Een verdeling tussen losse gevers en machtigingen wordt ook gemaakt. Alle parameters binnen de benchmark worden voor ieder organisatie op dezelfde wijze geanalyseerd, zodat er geen begripsverwarring is over het toepassen van rekenmethodes of het gebruik van definities. Voor de publicatie van de benchmark wordt een verdeling aangehouden in de sectoren natuur, milieu en dieren, internationale samenwerking, welzijn en cultuur, gezondheid. Daarnaast wordt geclassificeerd op organisatieomvang: klein, medium, groot en zeer groot. Zo kan iedere organisatie zichzelf vergelijken met de hele markt en daarbinnen per sector en naar omvang. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen is het streven de data van minimaal zes jaar terug te analyseren, zodat meteen al trends zichtbaar gemaakt kunnen worden.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!