We hebben er de mond vol van, maar in veel directiekamers van goede doelen kijkt men elkaar nog altijd glazig aan. Waarom? Als het onderwerp online-fondsenwerving besproken wordt... Wat werkt er nu wel en wat niet? Wat zijn de echte resultaten? Waar moet we het budget inzetten? Deze en vele andere vragen waren voor Walter van Kaam van Sestertius Fundraising Consultancy in 2016 aanleiding om een groot aantal goede doelen te benaderen. Dit om de feiten eindelijk eens op een rij te zetten in een groots opgezet benchmarkonderzoek. We vroegen Walter te rapporteren over de nieuwste versie van zijn onderzoek.
Na een succesvolle en spraakmakende nulmeting in 2016 werd in 2017 het benchmarkonderzoek opnieuw uitgevoerd. De eerste meting had immers aangetoond dat het onderzoek veel waardevolle en bruikbare informatie opleverde. Net als een jaar eerder zijn de resultaten van het onderzoek alleen beschikbaar voor de deelnemende organisaties. Maar speciaal voor Vakblad Fondsenwerving hebben zij opnieuw een uitzondering gemaakt en een deel van de resultaten vrijgegeven. De redactie is deze goede doelen daarvoor erkentelijk.
Opzet onderzoek
In het voorjaar van 2017 is door een groep van negentien goede doelen, waaronder organisaties als Rode Kruis, UNICEF, Dierenbescherming, Wereld Natuur Fonds, KNRM, Alzheimer Nederland, Oxfam-Novib, Reumafonds en Vluchtelingenwerk, besloten het onderzoek weer uit te voeren. De inkomsten uit eigen fondsenwerving van deze negentien organisaties bedroegen in 2016 20,8 procent. Dit in het door het CBF gerapporteerde markttotaal. Daarmee werd dus een substantieel aandeel van de markt afgedekt.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!