Terroristische aanslagen. Smeltende ijskappen. Nucleaire treitertaal. De wereld is op drift en er is genoeg om ons zorgen over te maken. Maar over één ding hoor ik niemand, terwijl dit gevaar met grote snelheid op ons afkomt: de scootmobiel.
De kans dat je in de supermarkt van de sokken wordt gereden door zo’n kar stijgt met de dag. Per jaar komen er 35.000 scootmobielen bij en experts voorspellen dat er in 2030 maar liefst 600.000 exemplaren in Nederland rondtuffen. Ook het aantal ongelukken met scootmobielen stijgt schrikbarend. Je hebt namelijk geen rijbewijs nodig, terwijl manoeuvreren best lastig is. Jaarlijks belanden duizenden mensen in het ziekenhuis omdat hun mobiel kapseist. Het aantal ongelukken neemt verder toe omdat de berijders vaak onder invloed zijn. Van medicijnen bedoel ik.
De opkomst van de scootmobiel staat natuurlijk symbool voor een andere ontwikkeling: de vergrijzing. Wist u dat Nederland in 2019 voor vijftig procent uit 50-plussers bestaat? Dat is niet alleen goed nieuws voor de scootmobiel-fabrikanten – ook goede doelen kunnen er hun voordeel mee doen. Ja ik weet het, jongeren hebben de toekomst. En ik snap dat goede doelen daar graag bij in de smaak vallen. Maar de werkelijkheid is dat de achterban vooral bestaat uit mensen die Abraham en Sara allang hebben gezien. En ik begrijp ook niet wat daar mis mee is.
Ouderen hebben aantoonbaar meer geld en willen dat best delen. En in tegenstelling tot jongeren weten ze dat ze een keer doodgaan, dus ook het onderwerp nalatenschap is bespreekbaar. Maar de voordelen van vergrijzing gaan veel verder. Naast meer geld hebben ze ook meer tijd. En de populariteit van de scootmobiel bewijst dat de moderne oudere zijn tijd niet achter de geraniums wil doorbrengen – die wil mobiel zijn! Dat maakt hem tot een ideale vrijwilliger, collectant of straatwerver.
Ook online zijn ze allang niet meer van gisteren. Onder 75-plussers is het internetgebruik het afgelopen jaar al spectaculair gegroeid (ruim zestig procent), maar onder babyboomers ben je écht een loser als je online niet van de partij bent (ruim negentig procent). Daarbij is hun onlinevoetafdruk heerlijk voorspelbaar. Waar jongeren steeds weer ontsnappen naar media waar ze voor marketeers onvindbaar zijn, doen ouderen rustig hun ding: ze lezen de krant digitaal, surfen naar informatie over ziekte en gezondheid en liken alles wat hun (klein)kinderen posten.