Loyaliteitsprogramma’s zijn in opmars bij goede doelen. Maar naar beloningsprogramma’s wordt nog met argwaan gekeken. Dit terwijl donateurs wel enthousiast zijn over beloningsprogramma’s bij goede doelen. Jonge donateurs zijn zelfs nog enthousiaster. Wel moet worden voldaan aan een aantal voorwaarden. Dit laat recent onderzoek van Dunck Loyalty Marketing in samenwerking met de Universiteit van Tilburg en Motivaction zien.
Goede doelen hebben te maken met een, niet zelden, flinke uitstroom van donateurs. In de profitsector is dit gebrek aan loyaliteit bij klanten al langer een groot probleem. Daar hebben bedrijven programma’s ontwikkeld om de loyaliteit van klanten te versterken. Deze loyaliteitsprogramma’s spelen vaak een belangrijk rol bij het succes van een bedrijf. Dat werd onlangs duidelijk toen Starbucks miljoenen van zijn beurswaarde verloor door een aanpassing van het loyaliteitsprogramma. Goede doelen zijn ook begonnen met het introduceren van loyaliteitsprogramma’s. Vooralsnog bestaan deze programma’s alleen uit softe benefits. Een alternatief is een beloningsprogramma dat bestaat uit harde benefits die een financiële waarde vertegenwoordigen. Het idee heerst echter dat het teruggeven van financiële waarde wordt gezien als verspilling. Donateurs zouden van mening zijn dat goede doelen hun middelen alleen moeten gebruiken voor de problematiek die zij bestrijden. Dit wekt de vraag op of donateurs wel openstaan voor een beloningsprogramma.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!