Kiezers klagen dat ze stemvee zijn en donateurs voelen zich nogal eens een financiële melkkoe. Dat gebeurt als ngo’s transactiegericht zijn en niet relatiegeoriënteerd. Ze zoeken wel verbinding met de bankrekening van donateurs maar niet met hun waarden, zorgen, emoties en overtuigingen. Tijd om het roer om te gooien en in fondsenwerving niet verder te verzakelijken maar juist te vermenselijken!
Veranderend speelveld
Vroeger was het zwart-wit: (gewetenloze) bedrijven stonden tegenover (gewetensvolle) ngo’s. Die oude stereotypen bestaan niet meer. Grenzen tussen bedrijven en ngo’s zijn minder strak en meer vloeibaar. Natuurlijk, Shell creëert als vanouds maatschappelijke vraagstukken in plaats van ze op te lossen. Maar voor steeds meer bedrijven telt tegenwoordig naast het financiële- ook het maatschappelijke rendement. Omgekeerd evolueren sommige ngo’s tot het softe bedrijfsleven. Zij zitten in de business van het creëren van een betere wereld. Zo overweegt de Vereniging Natuurmonumenten aandelen in natuurgebieden te verkopen aan burgers en bedrijven ‘en verder willen we vaker richting profijtbeginsel’ (het artikel De natuur als melkkoe, HP/De Tijd; nr. 7/8, 2015).
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!