Het vinden en binden van donateurs wordt steeds belangrijker, maar ook steeds moeilijker. Het oude geven in de vorm van een vast bedrag per maand raakt meer en meer uit de mode en de nieuwe generatie donateurs wil meer beleving, betrokkenheid en inspiratie ervaren bij het goede doel dat zij steunt. De huidige marketingaanpak van veel charitatieve instellingen lijkt hier onvoldoende op aan te sluiten, wat vraagt om een andere benadering.
Om meer grip te krijgen op geefgedrag is de relatie die donateurs ervaren met het goede doel van doorslaggevend belang, zo concludeert GfK op basis van een uitgebreid onderzoek onder drieduizend donateurs. Bij dit onderzoek zijn nieuwe voorspellende maten voor geefgedrag losgelaten binnen het Chari*Scope-onderzoek dat al meer dan twintig jaar trends en ontwikkelingen van een groot aantal goede doelen in Nederland in kaart brengt. Uit het GfKonderzoek komen vier hoofdconclusies naar voren:
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!