Om allerlei redenen wordt het steeds belangrijker donateurs en sponsoren te binden en te boeien. Een persoonlijke benadering is daarbij essentieel. Er zijn vijf trends die in dat verband een overweldigende impact hebben, met één doel: het bereiken van optimale personalisatie, oftewel de donateur volledig centraal stellen. Heel wat commerciële organisaties hebben de eerste stappen al gezet in vergaande personalisatie. Nu is het de beurt aan goede doelen, stichtingen en andere non-profitinstellingen die zich richten op fondsenwerving. Want ook voor hen geldt: een persoonlijke aanpak is essentieel voor toekomstig succes.
Selfservice met één klik
Op dit moment verwacht al 70 procent van de consumenten selfservice van een organisatie en 40 procent verkiest onlinecontact boven menselijk contact. Donateurs willen zaken met betrekking tot hun lidmaatschap zelf kunnen regelen, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, via hun eigen voorkeurskanaal. In de toekomst zal dit zelfs nog een stap verdergaan. Denk hierbij aan een persoonlijk selfserviceportaal, waar ze alleen direct relevante, op henzelf toegespitste informatie te zien krijgen en waarbij zij zelf kunnen kiezen voor welke projecten zij specifiek willen doneren en hiervan ook de voortgang kunnen zien in een eigen omgeving. Donateurs willen hun data grotendeels zelf gaan beheren. Online, waardoor het op ieder moment en vanaf iedere locatie te benaderen is. Hiermee draagt een selfserviceportaal in grote mate bij aan de personalisatieslag van goede doelen.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!