In 2008 werd bij Natuur & Milieu van de ene op de andere dag een vaste subsidie van 1.8 miljoen per jaar stopgezet, dat was bijna een derde van het totale budget. De organisatie moest zichzelf in kort tijdsbestek opnieuw uitvinden. Tegenwoordig verkopen ze zonnepanelen en elektrische auto’s. Directeur campagnes Olof van der Gaag vertelt ons over de opmerkelijke transformatie die de organisatie doormaakte en de unieke manier van fondsenwerving die er werd ontwikkeld.
Begin 2008 was Natuur & Milieu een klassieke lobbyorganisatie. Men richtte zich op de overheid en andere institutionele kanalen, medewerkers hielden zich in hoofdzaak bezig met het opstellen van rapporten, het schrijven van brieven aan de Tweede Kamer en het voeren van gesprekken met ambtenaren. Een gezonde en duurzame wereld bereikte je door het verbeteren van weten regelgeving, dacht men, en de overheid subsidieert dit.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!