Sinds 2012 biedt de IF-Academy in samenwerking met brand consultancy 37Celsius de leergang merkbeleid voor non-profitorganisaties aan. De leergang is een topopleiding voor managers en directeuren die (na de opleiding Fondsenwerving B) op strategisch niveau met het merkbeleid van de organisatie aan de slag willen. De leergang combineert wetenschappelijk inzicht en theorie over merkenbouw met praktijkgerichte opdrachten. Het is de enige leergang in Nederland die zich toespitst op merkbeleid voor non-profits. We spraken met Jorge Labadie, een van de kerndocenten.
Waarom een aparte leergang opgezet voor nonprofitinstellingen?
“Dat is een leuk verhaal. Roger Pruppers en ik waren te gast bij het programma van Astrid Joosten Alles draait om geld om onze visie te geven op marketing in de non-profitsector. Roger, die docent is aan de UvA, vanuit de wetenschap, en ik vanuit mijn praktijk, waarin ik onder andere werkte én werk met Novib en Plan International. Carmen van der Aa van de IF-Academy zag de uitzending en zocht contact. In een brainstorm kwamen we erachter dat er behoefte moest zijn aan een topopleiding over merkenbouw in de non-profitsector. De concurrentie onder fondsenwervers is groot en de overheid trekt zich overal terug, terwijl consumenten juist meer behoefte aan zingeving hebben. Om strategisch met merken aan de slag te kunnen gaan, moest het wel een stevige opleiding zijn. Tegelijkertijd mocht het niet zo lang duren en niet zo kostbaar zijn als een MBA opleiding. Zo kwamen we uit op de achtdaagse leergang, verspreid over vier maanden.”
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!