Goede doelen en andere fondsenwervende organisaties zijn al enige jaren druk bezig om de sociale media in te zetten als communicatie-instrument. Zo heeft WNF Nederland op Facebook 233.000 likes verzameld en is daarmee het meest gelikete goede doel van Nederland.
Maar een like is nog geen donatie. Een digitale duim omhoog is vrijblijvend en gemakkelijk. Is de liker ook bereid tot financiële steun? Tot nu toe zijn sociale media nog niet op grote schaal ingezet als fondsenwervend kanaal. De doneerknop van Facebook brengt hier mogelijk verandering in. Waarschijnlijk zal dit kanaal niet door alle donateurs massaal gebruikt gaan worden, zo blijkt uit recent onderzoek van Motivaction naar de digitale leefstijlen van mensen. Het digitalitymodel van Motivaction geeft antwoord op de vraag waarom sommige mensen er geen enkel probleem mee hebben om alles wat zij meemaken online te delen met anderen, terwijl andere mensen uitermate terughoudend zijn in de omgang met sociale media en er het liefst niets mee te maken willen hebben. Door inzicht te geven in de onderliggende houding en waarden ten aanzien van het digitale domein (digital values) kunnen verschillen in digitaal gedrag verklaard worden.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!