Waar is de publiekscampagne nalatenschappen gebleven?
OpinieNederland loopt hopeloos achter als het gaat om publiekscampagnes om het nalaten aan goede doelen te bevorderen. Van 2003 tot 2013 kenden we een brede campagne voor het opnemen van een goed doel in het testament. Het initiatief kwam van de grootste goede doelen, die het gezamenlijk belang zagen van een positievere houding van het publiek tegenover geld doneren via het testament.
In de jaarlijkse radio- en televisiecampagne, ondersteund in papieren media, werd een algemene boodschap afgegeven. Later werd ook een gratis eerste gesprek bij de notaris aangeboden. Het effect was lastig te meten. In dezelfde tijd groeide immers ook de communicatie over nalatenschappen van de grotere charitatieve instellingen naar hun eigen donateurs. Recent onderzoek laat echter zien dat het aantal ontvangen nalatenschappen in die periode substantieel groeide, terwijl het aantal mensen dat overleed niet toenam.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!