Als er een gebied is waar we de afgelopen, pak weg, tien jaar ingrijpende veranderingen hebben gezien,
is dat het betalingsverkeer. De invoering van de Single Euro Payments Area (SEPA) had ingrijpende gevolgen voor de inrichting van de betaalprocessen en bijbehorende administratie van de goede doelen. Nu we verder zijn in die ontwikkeling doen er zich interessante nieuwe kansen voor. Maar om daarvan te profiteren is wel een omschakeling in het denken nodig bij de meeste fondsenwervers.
Bij veel goede doelen vormde een trouwe, vaak oudere groep structurele donateurs de afgelopen decennia het sluitstuk van de fondsenwerving. Langlopende, automatische incasso’s rechtvaardigden de investeringen in het werven en behouden van donateurs. Dit lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. Nieuwe generaties gevers gedragen zich anders dan we gewend waren. Het geefgedrag lijkt vluchtiger te worden. Bij de behoeften en verwachtingen van nieuwe generaties horen daarom andere benaderingen en betaaloplossingen. Fondsenwervende instellingen doen er daarom goed aan open te staan voor investeringen in nieuwe strategieën en technologieën in het betalingsverkeer. Betalingsverkeer werd nog al eens gezien als een noodzakelijk kwaad, een lastige administratieve handeling. Bij veel bedrijven, en ook bij goede doelen, wordt betalingsverkeer geregeld op de administratieve afdelingen, ver weg van communicatie en fondsenwerving. Tegenwoordig zien wij bij bedrijven dat betalingsverkeer steeds meer aandacht krijgt. Het is core business en de wijze van betalen is onderscheidend en kan klanten of donateurs over de streep trekken. Voor de goede doelen geldt dat betalen (lees: geven) gemakkelijker is dan ooit.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!